محل لوگو

پاورپوینت تأسيسات حرارتي و برودتي


فرمت فایل: powerpoint

مرجع فایل - قابل ویرایش ) 

 

تعداد اسلاید : 87
عنوان پروژه: تأسيسات حرارتي و برودتي تعریف کلی از تهویه مطبوع عمل تهویه مطبوع عبارت است از انجام عملیاتی روی هوا تا بتوانیم شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن، کارکردن یا عملیات صنعتی راحت و مناسب کنیم. این شرایط عبارتند از کنترل درجه حرارت، رطوبت وحرکت هوا بطور همزمان که طبق روش معینی بطور اتوماتیک ثابت بماند یا تغییر کند. در تهویه مطبوع باید عوامل مختلف هوا را تنظیم و ثابت کرد که اهم آنها عبارتند از درجه حرارت، رطوبت هوا، سرعت وزش هوا، صاف کردن هوا از گرد و غبار و از بین بردن باکتریها و ویروسها موجود در آن می‌باشد. همانطور که می‌دانید بدن انسان در اثر انرژی که با خوردن مواد غذایی و باصرف انرژی باعث تولید حرارت در بدن می‌شود که این حرارت حدود 37 درجه سانتی گراد در حالت کار عادی بدن است. به منظور ثابت نگهداشتن این درجه حرارت باید مقداری از انرژی که در اثر اصطکاک در بدن بوجود می‌آید دفع شود و براساس تجربه ثابت شده که وقتی فعالیت انسان بطور عادی است، درجه حرارت محیط باید کمتر از 18 درجه سانتیگراد و با رطوبت نسبی حدود 40% تا 60% باشد تا یک محیط ایده آل برای او فراهم شود. از مهمترین کاربردهای بخار در سیستم‌های تهویه مطبوع را می‌توان استفاده از بخار برای گرمایش ساختمان، گرمایش و رطوبت زنی هوادر دستگاه هوا ساز، تامین آب گرم مصرفی و استفاده از بخار به عنوان انرژی اصلی در چیلرهای جذبی نام برد. همچنین در بیمارستانها از بخار جهت استریل وسائل، کارهای آزمایشگاهی، تجهیزات آشپزخانه، رختشویخانه و غیره استفاده می شود. علت اصلی استفاده از بخار در تهویع مطبوع ظرفیت بالای آن در انتقال انرژی گرمایی از دیگ به نقاط مختلف است حرارت منتقل شونده به وسیله هر کیلوگرم بخارحدود 50 برابر حرارتی ا ست که یک کیلوگرم آب در سیستم حرارت مرکزی با آب گرم منتقل می‌کند. گرمایش ساختمان با بخار می‌تواند به روش مستقیم و یا روش غیر مستقیم انجام شود. در روش مستقیم که بیشتر در ساختمانهای صنعتی معمول است، به عنوان یک سیال انتقال دهنده انرژی مستقیماً وارد مبدل‌های حرارتی مانند یونیت هیتر، کنوکتور، فن کویل و هوا ساز شده و گرمای خود را به فضای اتاق یا جریان هوای وارد شونده به اتاق می‌دهد. در روش غیر مستقیم که در بسیاری از ساختمان‌های بزرگ و بیمارستانها به علت نیاز به تولید بخار برای چیلرهای جذبی یا تجهیزات دیگر استفاده می‌شود، بخار مستقیماً وارد وسائل پخش حرارت نشده بلکه آب گرم مورد نیاز آنها را تامین می‌کند. در این سیستم در هواسازها می‌توان از بخار یا آب گرم تولید شده در مبدل‌های استفاده کرد. از مزایای مهم سیستم گرمایش مستقیم با بخار نسبت به سیستم آبگرم، عدم نیاز به نیروی خارجی مانند پمپ برای جریان بخار در شبکه، امکان استفاده در ساختمان‌های بلند بدون نیاز به ایجاد فشار اضافی و پمپاژ و توزیع دمای یکنواخت در سیستم و غیره می‌باشد. از معایب سیستم گرمایش مستقیم با بخار، داغ شدن سطوح وسائل پخش حرارت و امکان تولید صدای سوت در بعضی مقاطع مسیر عبور بخار (به ویژه در سیستم‌های فشار بالا) می‌باشد. به ویژه در سیستم‌های فشار بالا) می‌باشد. به علاوه به طور کلی سیستم‌های بخار بسیار پیچیده‌تر از سیستم‌های آب گرم بوده و نیاز به نگهداری و اطلاعات تخصصی بیشتر دارند. هدف از تله بخار در سیستم‌های بخار بیرون کردن آبی است که در داخل وسایل مصرف کننده حرارت یا خطوط لوله تقطیر می‌شود. تله بخار اجازه نمی‌دهد از آن بخار عبور کند اما آب عبور می‌کند، محل نصب تله بخارها بعد از هر مرحله تبادل حرارت مانند بعد از مبدل، کنکتور و نیز در پائین اغلب رایزرها و انتهای لوله اصلی بخار می‌باشد. در مورد کار با تله‌های بخار، یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که اولین گام برای اجتناب از مشکلات ایجاد شده توسط این تجهیزات، انتخاب مناسب و نصب صحیح آن‌ها می‌باشد. اگر با این تجهیزات به ظاهر ساده ولی در عین حال بسیار مهم مشکلی دارید، می‌توانید از خطوط راهنمای ارائه شده در این نوشتار برای تشخیص و رفع عیب آن‌ها استفاده نمایید. وظیفه‌ی تله بخار، زدایش کندانسه، هوا و دی اکسید کربن از سیستم لوله کشی به محض تجمع این گازها و با حداقل اتلاف بخار است. زمانی که بخار، گرمای نهان ارزشمند خود را آزاد می‌کند و چگالیده می‌شود. این کندانسه‌ی داغ باید بلافاصله از سیستم جدا شود تا از بروز پدیده‌ی ضربه قوچ جلوگیری گردد. وجود هوا در سیستم بخار، بخشی زا سیستم را که قاعدتاً باید توسط بخار اشغال شود به خود اختصاص می‌دهد. دمای مخلوط هوا/بخار، به دمایی کمتر از دمای بخار خالص افت می‌کند. هوا، یک عایق است که به سطح لوله و تجهیزات چسبیده و باعث کند و غیر یکنواخت شدن فرآیند انتقال حرارت می‌گردد در صورتی که دی اکسید کربن حضور داشته باشد، بخار موجود در سیستم، دی اکسید کربن را به دیواره‌های سطح انتقال حرارت رانده و بدین ترتیب، انتقال حرارت کاهش می‌یابد. در مورد کار با تله‌های بخار، یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که اولین گام برای اجتناب از مشکلات ایجاد شده توسط این تجهیزات، انتخاب مناسب و نصب صحیح آن‌ها می‌باشد. اگر با این تجهیزات به ظاهر ساده ولی در عین حال بسیار مهم مشکلی دارید، می‌توانید از خطوط راهنمای ارائه شده در این نوشتار برای تشخیص و رفع عیب آن‌ها استفاده نمایید. وظیفه‌ی تله بخار، زدایش کندانسه، هوا و دی اکسید کربن از سیستم لوله کشی به محض تجمع این گازها و با حداقل اتلاف بخار است. زمانی که بخار، گرمای نهان ارزشمند خود را آزاد می‌کند و چگالیده می‌شود. این کندانسه‌ی داغ باید بلافاصله از سیستم جدا شود تا از بروز پدیده‌ی ضربه قوچ جلوگیری گردد. وجود هوا در سیستم بخار، بخشی زا سیستم را که قاعدتاً باید توسط بخار اشغال شود به خود اختصاص می‌دهد. دمای مخلوط هوا/بخار، به دمایی کمتر از دمای بخار خالص افت می‌کند. هوا، یک عایق است که به سطح لوله و تجهیزات چسبیده و باعث کند و غیر یکنواخت شدن فرآیند انتقال حرارت می‌گردد در صورتی که دی اکسید کربن حضور داشته باشد، بخار موجود در سیستم، دی اکسید کربن را به دیواره‌های سطح انتقال حرارت رانده و بدین ترتیب، انتقال حرارت کاهش می‌یابد. دی اکسید کربن همچنین می‌تواند در کندانسه به صورت محلول در آمده و تولید اسیدکربنیک نماید که باعث خوردگی در لوله‌ها و تجهیزات می‌گردد. اصلی تله‌های بخار، روش کار آن‌ها، مزایا و محدودیت‌ها وهمچنین الزامات نصب این تجهیزات را مورد بازرنگری قرار داده و توصیه‌هایی برای رفع مشکلات احتمالی که ممکن است هنگام عملکرد تله‌های بخار به وجود بیایند،ارائه می‌دهد. انواع تله بخارها: 1ـ تله‌های شناور 2ـ تله نوع سطل باز 3ـ تله‌ های سطل وارانه 4ـ تله ترمودینامیکی 5ـ تله ترموستاتیک انبساط فلزی 6ـ تله ترموستاتیکی فشار متعادل 7ـ تله دو فلزی(بی متال) چيلر 1- RPE بعد از پمپ در ورودي كندانسور (ابزور بر) نصب شده و آنرا در مقابل رسوب محافظت ميكند . 2- RPE در ورودي ژنراتور نصب شده (چيلرهاي جذبي آب گرم و آب داغ) و نه تنها با مشكل رسوب مقابله ميكند بلكه باعث افزايش راندمان و كاهش مصرف انرژي نيز ميگردد. 1- RPE بعد از پمپ و در ورودي كندانسور نصب شده و آنرا در مقابل رسوب محافظت ميكند. اساس کار خنک کننده های جذبی (چیلر های ابزرپشن ) اگر داخل بالن شیشه ای مقداری آب مقطر بریزیم سپس با درپوش و اتصالات مناسب بوسیله پمپ خلاء و یا واکیوم نمائیم ومانومتری دقیق ( جیوه ای ) میزان خلاء را نشان دهد. با توجه به دمای محیط مشاهده خواهیم کرد در درجه ای از فشار ( وکیوم نسبی ) آب داخل بالن شروع به جوشیدن می کند. ( بدون اینکه چراغ یا هیتری جهت گرم کردن ظرف بکار گرفته باشیم ) و نهایتا بعد از چند لحظه جداره ظرف کاملا سرد خواهد شد. اساس کار چیلرهای جذبی را می توان با آزمایش فوق شرح داد. اکنون بر اساس این آزمایش می توان به چند اصل فیزیکی و نهایتا تولید برودت پی برد. در وهله اول باید توضیح دهیم چگونه آب بدون اینکه توسط شعله یا هیتری گرم شود شروع به جوشیدن نموده است؟ پدیده جوش یا به اصطلاح علمی تغییر فاز از حالت مایع به بخار به رابطه دو عامل دما و فشار مایع و همچنین ساختار ملوکولی آن بستگی دارد. به عنوان مثال: آب یا H2O در شرایط فشار یک اتمسفر در 100 درجه سانتیگراد به جوش خواهد آمد حال اگر عامل فشار تغییر یابد و در ظرفی در بسته فشار آب را به 2 اتمسفر برسانیم در 120 درجه بجوش می آید ( مانند آنچه در دیگهای زود پز اتفاق می افتد ) عکس این عمل نیز صادق است یعنی اگر داخل این ظرف را به وسیله پمپ واکیوم، خلاء نمائیم یعنی از شرایط طبیعی که فشار یک اتمسفر است به سمت کاهش فشار حرکت کنیم مثلا در نیم اتمسفر، آب در 81 درجه سانتیگراد به جوش خواهد آمد. و اگر خلاء را بیشتر کنیم تا 6 mmHg ( حدود یک صدم فشار جو ) آب با دمای حدود 6 درجه سانتیگراد به جوش خواهد آمد. این خاصیت در مایعات مختلف فرق می کند، مثلا مایع آمونیاک یا الکل یا مایع فریونهای مختلف هر کدام در فشار معیین تغییر فاز خواهند داد و تبخیر خواهند شد. مانند آنچه در یخچالهای خانگی اتفاق می افتد، بنابراین از نقش دو عامل فشارو دمای مایع در تبخیر آگاه شدیم. اکنون توضیح خواهیم داد که چرا در اثر تبخیر، کاهش دما اتفاق می افتد. چرا جداره ظرف سرد می شود، بر اساس آنچه که شرح داده شد وقتی دمای آب در شرایط طبیعی به 100 درجه سانتیگراد می رسد آب تبخیر می شود، اگر حین تبخیر یا بخار شدن عامل گرمایش ( چراغ یا هیتر ) را خاموش کنیم عمل جوش یا تبخیر متوقف می شود، بنابراین درمی یابیم که عمل تبخیر نیاز به دریافت انرژی دارد (اصطلاحا تبخیر یک فرآیند گرماگیر است )، و این فرآیند می تواند در فشار بالاتر از فشار جو باشد (مانند دیگهای زود پز ) یا پایین تر از فشار جو مانند آنچه در بالن مورد آزمایش یا چیلر جذبی عمل می شود. اما باید دانست که جسمی که از دمای 273 - درجه سانتیگراد گرمتر باشد می تواند برای جسم سردتر خود مولد گرما باشد. مثلا آب 10 درجه سانتیگراد که از طریق لوله های آب چیلد وارد چیلر جذبی می شود می تواند تامین کننده گرمای نهان تبخیر جهت آب مقطری که داخل چیلر جذبی به علت پایین بودن فشار در حال تبخیر شدن است باشد و در اثر این گرمادهی دمای خود آب چیلد کاهش می یابد و مثلا به 6 درجه سانتیگراد تغییر خواهد نمود مانند آنچه در چیلر جذبی آب و لیتیوم بروماید اتفاق می افتد و این آن چیزی است که ما به آن نیاز داریم و از آن جهت خنک نمودن هوا در هواسازها و فن کوئلها یا پروسه های صنعتی استفاده می نمائیم. مثال فوق کاملا اساس وپایه کارچیلرهای جذبی آب ولیتیوم بروماید می باشد. در قسمت اواپراتور چیلرهای جذبی که آب سرد جهت مصارف برودتی استفاده می شود خلاء یا فشار واقعی حدود 4 الی 6 میلیمتر جیوه است و آب فقط تحت این فشاربعنوان مبرد تبخیر می شود. و گرمای نهان تبخیر را از آب جاری درلوله های اواپراتوردریافت می کند.ودرنتیجه آنرا سرد می نماید اما بخارحاصل توسط لیتیوم بروماید درقسمت جاذب یاابزربرجذب می‌گردد و مانع از افزایش فشار داخل اواپراتور می گردد. این محلول ( LiBr ) که بخار آب را جذب و خود رقیق گشته به قسمت ژنراتور هدایت می شود و در آنجا توسط بخار یا آب داغ که داخل لوله های ژنراتور در جریان است غلیظ می گردد. برای جذب مجدد بخار راهی قسمت ابزربر می شود و بخار جدا شده کندانس شده و به قسمت اواپراتور باز می گردد. بالن توضیح داده شده در مثال فوق مانند بخش اواپراتور در چیلرهای جذبی عمل می کند. عملکرد اجزای اصلی 1- اواپراتور: در این محل مبرد ( آب مقطر ) بر روی سطوح لوله های اواپراتور از طریق نازلهایی پاشیده شده و تبخیر می گردد، و ابتدا با توجه به اینکه عمل تبخیر یک فرآیند گرماگیر است گرمای آب چیلد که در داخل لوله های اواپراتور جریان دارد را جذب می کند . در شرایط استاندارد ( پایدار ) فشار در مخزن پایین ( آب سیستم تهویه مطبوع ) که شامل اواپراتور و ابزربر می باشد حدود 6 mmHgabs می باشد و مبرد در دمای حدود 3 درجه سانتیگراد تبخیر می گردد. در این فرآیند که انرژی معادل با 89/2484 کیلو ژول بر کیلوگرم نیاز دارد آب چیلد با دمای 12 درجه سانتیگراد وارد اواپراتور شده و تا دمای 7 درجه سانتیگراد خنک می شود. 2- ابزربر: محلول واسطه (غلظت متوسط لیتیوم بروماید ) بر روی سطح لوله های ابزربر از طریق نازلهای ویژه ای پاشیده می شود و بخار مبرد آب مقطر را که در اواپراتور ایجاد گردیده، به طور دائم جذب می نماید . در این صورت ایجاد بخار و افزایش آن باعث افزایش فشار و شکستن وکیوم نخواهد شد. بدین ترتیب محلول غلظت متوسط لیتیوم بروماید ورودی به ابزربر رقیق تر شده و در ته مخزن پائینی جمع می گردد وتوسط آب سرد برج که در داخل لوله های ابزربر جریان دارد به خارج از چیلر منتقل می‌گردد. 3- ژنراتور: در ابزربر یا جاذب محلول رقیق شده توسط پمپ محلول پس از گذشتن از مبدل حرارتی به ژنراتور منتقل می گردد. این محلول بر روی سطوح لوله های ژنراتور جریان یافته و گرم می شود ( انرژی حرارتی از طریق بخار و یا آب داغ تامین می گردد ) در نتیجه بخشی از مبرد تبخیر گردیده و از محلول رقیق جدا می گردد و غلظت محلول رقیق افزایش یافته و به محلول غلیظ تبدیل می گردد، حجم بخار تولید شده در ژنراتور بسته به میزان بار سرمایی مورد نیاز کنترل می گردد. 4- کندانسور: بخار مبرد تولید شده در ژنراتور از روی سطوح لوله های کندانسور ( لوله هایی که آب برج خنک کن پس از عبور از لوله های ابزربر وارد آنها می‌شود ) عبور کرده و تقطیر می گردد و گرمای ناشی از عمل تقطیر که معادل 82/2392 کیلو ژول بر کیلو گرم می باشد را به آب داخل لوله های کندانسور می دهد و آب مقطر ایجاد شده در داخل سینی واقع در زیر کندانسور جمع آوری و به اواپراتور باز می گردد. فن کویل کانالی که این مدل قدرت هوادهی و حرارتی بالایی دارد. ـ در تمامی فن کویل‌ها پیش بینی یک مسیر برگشت هوا به قسمت مکش فن کویل الزامی می‌باشد. ـ در دسته‌بندی دیگران فن کویل‌ها از نظر موقعیت لوله‌های کویل طبقه بندی می‌شوند که بدین صورت است: اگر شخصی ناظر رو به فن کویل ایستاده باشد، لوله‌های کویل سمت راست مشخص باشد، آن را فن کویل دست راست و اگر لوله‌ها سمت چپ مشخص باشد، آن را فن کویل دست چپ می‌نامند. کاربرد فن کویل ـ فن کویل از جمله وسایلی هستند که هم در سیستم گرم کننده (زمستان) و هم در سیستم سرد کننده(تابستان) مورد استفاده قرار می‌گیرند. ـ از فن کویل‌های زمینی در منازل، آپارتمان‌ها و اداره‌ها استفاده میگردد. ـ فن کویل‌های سقفی توکار در هتل‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ـ از فن کویل‌های کانالی در جایی که امکان کانال کشی وجود داشته باشد، و بخواهند از تعداد دستگاه‌ها جلوگیری کنند، استفاده می‌شود. سیستم گرمایشی کفی سیستم گرمایشی کفی، روشی است که بشر از دیرباز برای گرم کردن محیط سکونت خود و فراهم نمودن آسایش بیشتر آن را آزموده است. چنان چه در زمان روم باستان نیز با حفر دالان‌هایی در زیر بناها، از درون آن‌ها هوای گرم می‌دمیدند تا با انتقال حرارت از کف، گرمای مطبوعی ایجاد کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تکمیل تجربه پیشینیان، سیستم جدیدی ابداع شده که علاوه بر تولید گرمایی یکنواخت و جلوگیری از اتلاف انرژی، آسایش و آرامش بیشتری فراهم می‌کند. در سیستم گرمایشی کفی با گردش اب گرم از میان شبکه‌ای از لوله‌های سوپر پایپ که در زیر کف بنا نصب شده است، حرارت به آرامی و به طور یکنواخت انتقال می‌یابد. به عبارت دیگر کف به عنوان یک منتشر کننده بزرگ حرارت عمل می‌کند به همین دلیل به دمای بالای کف نیازی نیست و حداکثر دمای کف 29 درجه می‌باشد قسمت اعظم انتقال گرما در این سیستم به صورت تابشی صورت می‌گیرد، به این ترتیب رطوبت هوا از بین نمی‌رود و اشیا و ساکنین گرم می‌شوند حال آن که در سایر سیستم‌های گرمایشی، محیط گرم می‌شود و گرمای تولید شده به دلیل سبکی هوا گرم در نزدیکی سقف یعنی جایی که به گرما نیازی نیست، انباشته می‌شود. در سیستم گرمایش کفی، دمای آب گرم لازم برای گردش در لوله ها در حدود 50 درجه سانتی گراد است که از طریق موتور خانه، پکیج و یا پانل‌های خورشیدی تامین و از طریق کلکتورهای ویژه توزیع می‌شود. کنترل این سیستم توسط شیرهای دستی، یا شیرهای محرک ترموالکتریک که روی کلکتور نصب شده‌اند امکان پذیر است و از این طریق می‌توان درجه حرارت در مکان‌های مختلف را به صورت دلخواه تنظیم کرد. این سیستم برای کف‌های با پوشش‌های متفاوت از جمله سنگ، سرامیک، پارکت و موکت مناسب است و امکان طراحی آزادانه فضا را فراهم می‌کند. گرمایش کفی برای محوطه دور استخر با استفاده از سیستم گرمایش کفی در محوطه استخر، حرارت یکنواختی ایجاد می‌شود و گرمای کف، شرایط مطلوبی برای راه رفتن و دراز کشیدن ایجاد می‌کند. در روش‌های سنتی گرمایشی، محوطه استخر به طور یکنواخت گرم نمی‌شود، گرما بیشتر در زیر سقف جمع می‌شود و علاوه بر مصرف بالای انرژی، رطوبت محوطه باعث خوردگی در اجزای ان می‌شود. اما با سیستم گرمایش کفی علاوه بر تامین گرمای یکنواخت، آسایش و ایمنی بیشتری فراهم می‌شود چرا که کف استخر سریع‌تر خشک شده و میزان لغزندگی آن کم می‌شود ضمن این که هیچ سطح داغ و لبه تیزی هم وجود ندارد. از این سیستم در بخش‌های مختلف سونا، قسمت رختکن ودوش‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. یونیت هیتر و ساختمان آن ـ یونیت هیتر یا واحد گرم کننده، دستگاهی است که از ان برای گرم کردن فضاهای بزرگ(نظیر سالن‌های سرپوشیده ورزشی، سالن‌های کارخانه‌ها و غیره) استفاده می‌شود. ـ هر دستگاه یونیت هیتر از قسمت‌های مختلفی به شرح زیر تشکیل شده است: 1ـ کویل با لوله‌های پرده دار که در داخل آن اب گرم، آب داغ و یا بخار به عنوان حامل انرژی حرارتی جریان دارد. 2ـ پروانه و یا فن، که وظیفه عبور دادن هوا از روی کویل و به جریان انداختن هوا در داخل فضای گرم شونده را عهده‌دار است. این فن بر حسب ظرفیت و فشار هوادهی ممکن است از نوع ملخی یا سنتری فوژ باشد. 3ـ پرده‌های جهت دهنده هوا، که به وسیله آنها می‌توان هوای خروجی از یونیت هیتر را به قسمت‌های مختف محل گرم شونده هدایت نمود. 4ـ کابینت و یا محفظه، که پروانه و کویل در داخل آن و پره‌های جهت دهنده‌ی هوا بر روی آن نصب می‌گردند در شکل زیر یک دستگاه یونیت هیتر نشان داده شده است. انواع یونیت هیتر از نظر ترتیب قرار گرفتن قطعات ـ در این قسمت بندی، یونیت هیترها به نوع مکنده(که هوا به وسیله پروانه از روی کویل میکده می‌شود) و نوع دهنده(که در ان هوا به وسیله فن بر روی کویل دمیده می‌شود) تقسیم بندی می‌شوند. انواع یونیت از نظر محل نصب ـ در این نوع طبقه بندی، یونیت هیترها به انواع سقف آویزی و زمینی تقسیم بندی می‌شوند. ـ در نوع سقف آویزی، جریان هوا می‌تواند افقی یا عمودی باشد و در نوع زمینی دستگاه بر روی زمین نصب شده و هوا به وسیله هدایت کننده‌هایی به سمت و محل مورد نظر هدایت می‌شود. کاربرد یونیت هیتر: ـ یونیت هیترها برای گرم کردن فضاهای بزرگ به دلیل ذکر شده در زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند: 1ـ داشتن قدرت حرارتی زیاد 2ـ جاگیری کم‌تر در مدل‌های دیواری و سقفی 3ـ توزیع بهتر هوای گرم 4ـ سرعت زیاد در گرم کردن فضا برج خنك كن 1- RPE در ورودي آب به برج خنك كن نصب شده و نتايج زير ر ادر پي خواهد داشت: الف – حذف رسوب در برج ب- ‌ ايجاد ذرات درشت رسوب در كف برج و امكان تخليه آنها از طريق Drain‌ ج- افزايش راندمان برج تا 10 % ضمنا انجام عمل Drain جهت بالانس غلظت آب برج ضروري ميباشد. 2- RPE درمسير آب جبراني نصب شده و باعث افزايش راندمان رسوب زدايي ميگردد. مبدل حرارتي و منبع كويلي 1- RPEجهت محافظت مدار آب سيكل اصلي (استخر ‏ برج خنك كن) و بعد از پمپ نصب ميگردد. 2- RPEجهت مقابله با رسوب در مدار آب تبادل كننده انرژي ‏ نصب ميگردد. 1- RPEجهت محافظت از مدار آب گرم ورودي به منبع كويلي 2- RPEپس از پمپ سير كولاسيون مدار اصلي گردش آب نصب ميگردد مدار مذكور را در مقابل رسوب محافظت مينمايد . 3- RPM درمسير آب جبراني نصب شده و عمليات رسوب زدايي را تكميل ميكند. ديگ آب گرم و داغ RPEبه منظور پيشگيري از رسوب گذاري درديگ و در ورودي آن نصب ميگردد. RPCپس از پمپ و در شاخه هاي مختلف جهت كاهش رسوب گذاري در شبكه هاي گرمايش نصب ميگردد در صورت عدم امكان نصب آنها در شاخه هاي مذكور ميتوان از يك RPE درمسير اصلي نيز استفاده كرد. * در مواردي كه سختي آب كم باشد ميتوان از نصب آنها صرف نظر كرد . RPM در ورودی آب جبرانی به منبع انبساط و جهت تکمیل عملیات رسوب زدایی نصب می گردد. بويلر بخار (بدون سختي گير رزيني) 1- در زمان وجود سختي گير رزيني ‏ ميتوان در جهت محافظت كامل ديگ بخار در مقابل رسوب از يك RPE در ورودی به دیگ بخار و يك RPM در آب جبراني ورودي به منبع كندانس استفاده نمود. 2- جهت تکمیل عملیات رسوب زدایی باید از یک RPM در آب جبرانی ورودی به منبع کندانس استفاده نمود. انجام زير آب كشي منظم (IBD) حداقل سه بار در روز جهت بالانس غلظت آب درون بويلر الزامي است . بويلر بخار (همراه سختي گير رزيني) 1- RPC در ورودي بويلر و پس از پمپ تغذيه از رسوب گذاري جلوگيري مينمايد 2- RPC قبل از پمپ تغذيه و جهت كمك به RPC-1‌ نصب ميگردد. 3- RPC قبل از گاززدا و جهت حذف رسوب ناشي از گرم شدن استفاده ميشود. 4- RPM جهت تكميل عمليات رسوب زدايي و در مسير آب ورودي به مخزن كندانس نصب ميگردد. * انجام زير آب كشي منظم (IBD) حداقل پنج بار در روز جهت بالانس غلظت آب درون بويلر ‏ لزامي است . سيستم تزريق پلاستيك 1-RPC جهت حفاظت مدار سرد كننده قالب هاي تزريق و در ورودي به دستگاه نصب ميگردد. در صورت مناسب بودن شرايط آب ميتوان همه آنها با يك RPE نصب شده بر روي مسير اصلي و بعد از پمپ جايگزين نمود. 2- RPM جهت جلوگيري از رسوب گذاري در مبدل حرارتي آب و روغن مربوط به دستگاه تزريق در ورودي آب سرد به مبدل نصب گردد. دستگاه نورد چاپ (سيلندر آب خنك) 1-RPC جهت جلوگيري از رسوب در سيلندر نورد چاپ كه بوسيله آب خنك ميشوند و در ورودي هر كدام از سيلندرها ‏‌يك عدد RPC یا RPM نصب گردد. در صورت مناسب بودن شرايط آب ميتوان آنها را بايك عدد RPE‌كه روي مسير اصلي و بعد از چيلر قرار ميگرد جايگزين نمود . 2- RPM جهت تكميل عمليات رسوب زدايي و در مسير آب جبراني به مخزن ذخيره نصب ميگردد سيستمهاي سرمايش و گرمايش 1-RPM‌ در ورودي آب سرد شهري به پكيج شوفاژ نصب شده و كويل آن را در مقابل رسوب گذاري محافظت ميكند. 2- RPC در آب ورودي به نازل هاي پاشش در سيستم هاي سرمايش گرمايش Compact (نظير چيلر هاي BROAD) نصب و سيستم را از رسوب گذاري محافظت مينمايد . * به علت ضد آب بودن RPC نصب آب درون پكيج به راحتي امكان پذير ميباشد . چيلرها از جمله تجهيزات بسيار مهم در سرمايش هستند که به طور کلي مي توان آنها را به دو دسته چيلرهاي تراکمي و چيلرهاي جذبي تقسيم کرد. به طور کلي چيلرهاي تراکمي از انرژي الکتريکي و چيلرهاي جذبي از انرژي حرارتي به عنوان منبع اصلي براي ايجاد سرمايش استفاده مي‌کنند.‌ فناوري تبريد جذبي روشي عالي براي تهويه مطبوع مرکزي در تأسيساتي است که ظرفيت ديگ اضافي داشته و مي توانند بخار يا آب داغ مورد نياز براي راه اندازي چيلر را تأمين نمايند. چيلر هاي جذبي ظرفيت بين 25 تا 1200 تن برودتي را براحتي تأمين مي کنند. البته قابل ذکر است که برخي از توليد کنندگان ژاپني موفق شده اند چيلرهاي جذبي با ظرفيت معادل5000 تن نيز توليد کنند. در سيستمهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي شود. گرماي مورد نياز براي کارکرد اين چيلرها به طور مستقيم از گاز طبيعي يا گازوئيل تأمين مي گردد. منابع غير مستقيم گرما در چيلرهاي جذبي عبارتند از آب داغ بخار پر فشار و کم فشار. بر اين اساس توليد کنندگان مختلف در جهان سه نوع اصلي چيلر جذبي ارائه مي نمايند که عبارتند از : شعله مستقيم ، بخار و آب داغ. در يک تقسيم بندي عمومي مي توان چيلرهاي جذبي را در دو دسته چيلرهاي جذبي آب و آمونياک و چيلرهاي جذبي ليتيوم برومايد و آب طبقه بندي نمود . در واقع در هر سيکل تبريد جذبي يک سيال جاذب و يک سيال مبرد وجود دارد که تقسيم بندي فوق بر اين مبنا انجام شده است. در سيستم آب و آمونياک ، سيال مبرد آمونياک وسيال جاذب آب است. در سيستم ليتيوم برومايد و آب ، سيال مبرد آب و سيال جاذب ، محلول ليتيوم برومايد است. علاوه بر زوج مبرد و جاذب هاي ذکر شده ، در بعضي سيکل هاي تبريد جذبي از زوجهاي ديگري نيز استفاده مي گردد . اما بر حسب اجزاي سيستم هم مي توان تقسيم بندي هاي ديگري ارائه کرد مثلاً مي توان سيکل هاي تبريد جذبي را به سيکل هاي تبريد يک اثره ، دو اثره و سه اثره طبقه بندي کرد. امروزه سيکل هاي تبريد جذبي تک اثره و دو اثره در مقياس بسيار وسيع و در اشکال متنوع ساخته مي‌شوند و سيکل هاي سه اثره همچنان در دست مطالعه مي باشند. اصطلاحات فني رايج در چيلر جذبي ژنراتور ژنراتور معمولاً در محفظه بالايي چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه تغليظ محلول ليتيوم برومايد رقيق و جدا سازي آب مبرد را بر عهده دارد. جذب کننده جذب کننده معمولاً در پوسته پاييني چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه جذب بخار مبرد توليد شده در محفظه اواپراتور را بر عهده دارد. اواپراتور اواپراتور معمولاً در پوسته پايين چيلرهاي جذبي قرار مي گيرد. مايع مبرد در اواپراتور به لحاظ فشار پايين محفظه (خلأ نسبي) تبخير شده و باعث کاهش درجه حرارت آب سرد تهويه درون لوله هاي اواپراتور مي گردد. کندانسور کندانسور معمولاً در پوسته هاي بالايي چيلرهاي جذبي واقع شده است و وظيفه تقطير مبرد تبخير شده توسط ژنراتور را بر عهده دارد. بخار مبرد در برخورد با لوله هاي حاصل از آب برج ، تقطير شده و به تشتک اواپراتور سرريز مي شود. محلول جاذب اين محلول در سيکل هاي پروژه حاضر محلول ليتيوم برومايد و آب است. مايع مبرد مايع مبرد در چيلرهاي جذبي پروژه حاضر آب خالص (آب مقطر) مي باشد که به جهت فشار پايين محفظه اواپراتور در اثر تبخير خاصيت خنک کنندگي خواهد داشت. کريستاليزه شدن محلول ليتيوم برومايد در غلظت معمولي به صورت مايع است ، ولي چنانچه تغليظ اوليه بيش از حد ادامه يابد حجم بلورهاي ريزي که در آن تشکيل مي شوند ، بزرگتر شده و ممکن است باعث مسدود شدن کامل مسير عبور محلول شود. به اين پديده کريستاليزه شدن گويند. ضريب عملکرد پارامتر ضريب عملکرد در دستگاههاي برودتي از جمله چيلرهاي جذبي شاخصي از بازدهي دستگاه مي باشد. مقادير بالاتر اين پرامتر نشان دهنده مصرف بهينه انرژي حرارتي مي باشد. مقايسه چيلرهاي جذبي و تراکمي چيلرهاي جذبي از بعضي لحاظ شبيه چيلرهاي تراکمي عمل مي کنند که مهمترين اين شباهتها عبارتند از: الف - در اواپراتور از گرماي آب تهويه ساختمان براي تبخير يک مبرد فرار در فشار پايين استفاده مي گردد. ب - گاز مبرد فشار پايين از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده مي شود. ج - گاز مبرد در کندانسور تقطير مي گردد. د - مبرد در يک سيکل همواره در گردش است. تفاوتهاي اصلي چيلرهاي جذبي وتراکمي عبارتند از : الف - چيلرهاي تراکمي براي گردش مبرد از کمپرسور استفاده مي کنند در حالي که چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و به جاي آن از انرژي گرمايي منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغيير مي‌دهند ، همچنان که غلظت تغيير مي کند ، فشار نيز در اجزاي مختلف چيلر تغيير مي کند. اين اختلاف فشار باعث گردش مبرد در سيستم مي‌گردد. ب - ژنراتور و جذب کننده در چيلرهاي جذبي جانشين کمپرسور در چيلرهاي تراکمي شده است. ج - در چيلرهاي جذبي از يک جاذب استفاده مي شود که عموماً آب يا نمک ليتيوم برومايد است. د - مبرد در چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالي که در چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک است. ه - چيلرهاي تراکمي انرژي مورد نياز خود را از انرژي الکتريکي تأمين مي کنند در حالي که انرژي ورودي به چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به ژنراتور تأمين مي شود. گرما ممکن است از کوره هواي گرم يا ديگ آمده باشد. در بعضي اوقات از گرماي ساير فرايندها نيز استفاده مي شود مانند بخار کم فشار يا آب داغ صنايع ، گرماي باز گرفته شده از دود خروجي توربين هاي گازي و يا بخار کم فشار از خروجي توربين هاي بخار. مهمترين مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي عبارتند از: الف - صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي : همانطور که گفته شد چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي ، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي کنند و مصرف برق آنها بسيار ناچيز است. ب - صرفه جويي در هزينه خدمات برق : هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اينکه برق کمتري مصرف مي کند ، هزينه خدمات را نيز کاهش مي دهد. در اکثر ساختمان‌ها نصب چيلرهاي جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي شود. ج - صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري : در ساختمانهايي مانند مراکز درماني و يا سالن هاي کامپيوتر که وجود سيستمهاي برق اضطراري براي پشتيباني تجهيزات خنک کننده ضروري است ، استفاده از چيلر هاي جذبي موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه اين تجهيزات خواهد شد. د - صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها : برخي از چيلرهاي جذبي را مي توان در زمستان ها به عنوان هيتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم براي سيستم هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين نمود. در صورت استفاده از اين چيلرها نه تنها هزينه خريد ديگ کاهش مي يابد بلکه صرفه جويي قابل ملاحظه اي در فضا نيز بدست خواهد آمد. ه - بهبود راندمان ديگ ها در تابستان : مجموعه هايي مانند بيمارستان ها که در تمام طول سال براي سيستمهاي استريل کننده ، اتوکلاوها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي کنند. نصب چيلرهاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهي خواهد يافت. و - بازگشت سرمايه گذاري اوليه : چيلرهاي جذبي به دليل نياز کمتر به برق در مقايسه با چيلرهاي تراکمي ، هزينه هاي کارکردي را کاهش مي دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلرهاي جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت. ز - کاسته شدن صدا و ارتعاشات : ارتعاش و صداي ناشي از کارکرد چيلرهاي جذبي به مراتب کمتر از چيلرهاي تراکمي است. منبع اصلي توليد کننده صدا و ارتعاش در چيلرهاي تراکمي، کمپرسور است. چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهاي کوچکي هستند که براي به گردش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد کاربرد دارند. ميزان صدا و ارتعاش اين پمپهاي کوچک قابل صرف نظرکردن است. ح - حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر: چيلرهاي جذبي بر خلاف چيلرهاي تراکمي از هيچ گونه ماده CFC يا HCFC که موجب تخريب لايه ازن مي شوند ، استفاده نمي کنند. لذا براي محيط زيست خطري ايجاد نمي نمايند. چيلرهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي کنند. يک چيلر جديد در هر شرايطي ،يک سرمايه گذاري بيست و چند ساله است. تغييرات دائمي قوانين و مقررات استفاده از مبردها موجب مي شود تا استفاده از مبردي طبيعي مانند آب در چيلرهاي جذبي گزينه اي بسيار قابل توجه به شمار آيد. ط- کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها : ميزان توليد گازهاي گلخانه اي (مانند دي اکسيد کربن) که تأثير قابل توجهي در گرم شدن کره زمين دارند و آلاينده ها (مانند اکسيدهاي گوگرد ، اکسيدهاي نيتروژن و ذرات معلق) توسط چيلرهاي جذبي در مقايسه با چيلرهاي تراکمي بسيار کمتر است. كولر گازي کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد. برخلاف کولرهای آبی ، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب است. کولرهای گازی معمولا در دو مدل ساخته می شوند: کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای کولرهای دو تکه (اسپلیت) کولرهای یک تکه دیواری ، یا پشت پنجره‌ای ، خیلی متداول و مورد توجه می‌باشند و به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود. ساختمان کولرهای گازی کولر گازی نیز همانند بسیاری از لوازم خانگی خصوصا یخچال فریزر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: قسمت الکتریکی : قسمت الکتریکی خود شامل قسمت‌هایی چون دوشاخه و سیم‌های رابط ، کمپرسور ، خازن ، رله بار زیاد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، کلید چند وضعیتی (کلید فن) ، کلید اصلی کولر و کنترل از راه دور (در کولرهای دو تکه) می باشد. درکولرهای گازی از یک خازن و در بعضی از کولرها از دو خازن به منظور ایجاد گشتاور راه اندازی کمپرسور استفاده می شود. شکل متداول بکارگیری خازن ، به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتورفن (پروانه) و یک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت این خازنها در کولرهای مختلف متفاوت است. قسمت مکانیکی : اجزای مکانیکی کولر گازی با اندکی تفاوت ، درست مثل قطعات مکانیکی یخچال می‌باشد از آن جمله می‌توان به قطعاتی مانند کمپرسور کندانسور (رادیاتور) ، اواپراتور ، فیلتر (درایر) ، پروانه اواپراتور ، لوله مویین (کاپیلاری) ، سینی زیر کولر ، خروجی هوا و فیلتر خروجی هوا اشاره کرد. در کمپرسور کولرهای گازی دو مکانیسم بکار گرفته شده است. نوعی از این کمپرسورها از پیستون و میل لنگ طراحی نموده‌اند. اما نوع دیگری از کمپرسورها فاقد میل لنگ و پیستون بوده و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مسیر ورودی مکیده و آن را وارد لوله رفت می‌سازد این نوع کمپرسورها را کمپرسورهای دورانی می‌نامند. در کولرهای گازی از دو پروانه استفاده می‌شود که عموما بر روی یک محور اصلی سوار شده‌اند. یکی از پروانه‌ها هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن کندانسور ، گرما به محیط خارجی منزل یا محل کار می‌راند، پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن متصل است هوا را از مجرای ورودی مکیده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به محیط وارد می‌سازد. در کولرهای دو تکه ، کمپرسور و کندانسور در واحدی به نام یونیت خارجی تعبیه شده‌اند. این واحد در خارج از ساختمان نصب می‌شود. واحد تبخیر یا اواپراتور و شیر انبساط نیز در یک واحد بنام یونیت داخلی تعبیه شده‌اند. کولرهای دو تکه عموما دارای دستگاه کنترل از راه دور می‌باشند. هوا در جهت ورود به محیط منزل یا محل کار از دریچه مخصوصی که به خروجی هوا معروف است می گذرد. به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و موارد مشابه به داخل محیط منزل یا محل کار ، پشت خروجی هوا ، فیلتر سیمی یا اسفنجی تعبیه می شود. گاهی ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات و یا ازدیاد گاز شارژ شده اواپراتور و یا قسمتی از لوله برگشتی برفک یا یخها ذوب شوند و در نتیجه آب از جدارهای کولر سر ریز کند. برای پیشگیری از این مشکل ترتیبی اتخاذ شده است که در صورت بروز حالت فوق ، آب به خارج از کولر هدایت شود. این وظیفه بر عهده سینی زیر کولر است. در گوشه‌ای از سینی ، لوله مخصوصی تعبیه شده که این آبها از آن خارج می‌شود. برای جلوگیری از ریزش آب ، عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل می‌شود و با قرار دادن آن بر روی سطح زمین از پراکنده شدن ذرات آب در محیط جلوگیری می‌شود. نحو ه سرما سازی در کولر گازی چگونگی ایجاد سرما در بسیاری از وسایل سرما ساز مانند کولر ، یخچال ، آب سرد کن و ... مشابه است ، در کولر گازی ، همانند یخچال ، از تبدیل گاز به مایع بوسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما که در اثر تبدیل مایع به گاز ایجاد می‌شود. برای رسیدن به هدف مورد نظر (خنک نمودن محیط) استفاده می‌کنند. تنها تفاوت را می‌توان در خنک کردن کندانسور (رادیاتور) دانست که در کولر گازی بوسیله هوای دمیده شده بر روی آن گرمای لازم گرفته می‌شود. در حالی که در یخچال برای داشتن هوای خنک از دمیدن هوا بر روی اواپراتور استفاده می‌گردد. پكيج پكيج تهويه مطبوع ساخت گروه صنعتي اخگر بي نياز از سيستم موتور خانه مركزي جهت تامين هواي گرم زمستاني ، هواي خنك تابستاني و آبگرم مصرفي در تمام فصول طراحي وساخته شده است ، پكيج تهويه مطبوع ، هواي گرم زمستاني وهواي خنك تابستاني را بطور يكنواخت از طريق كانال كولر در داخل ساختمان و از طريق سيستم شوفاژدر داخل حمام توزيع مي نمايد . مزيتها و قابليتها • كاركرد ايمن، مطمئن و آرام • تامين گرمايش مطبوع از طريق عبور آب گرم از مبدل حرارتي • تامين هواي خنك مرطوب در تابستان • تامين آب گرم مصرفي فراوان در تمام فصول • مجهز به سيستم كنترل فشار ودما • قابليت استفاده از ترموستات محيطي • مجهز به فيلتر تصفيه هوا • سهولت در نصب و راه اندازي ، سرويس و نگهداري • استقلال هر واحد مسكوني در تامين گرمايش ، سرمايش و آبگرم مصرفي • صرفه جويي در مصرف سوخت و انرژي • ايجاد شرايط مطلوب و بهداشتي • سرعت عمل در گرمايش محيط • مجهز به فن سانتريفوژ داراي سيستم كنترل سرعت پيوسته و فشار استاتيك بالا • سرويس ونگهداري آسان با حذف تسمه و پولي نحوه عملكرد • الف ) زمستان : آب شوفاژ كه داخل مبدل حرارتي گاز به آب گرم شده به سمت رادياتور روي قسمت كولر هدايت مي گردد و با روشن شدن فن هواي گرم به داخل ساختمان دميده مي شود ، به محض باز شدن آب مصرفي ، آب شوفاژ به مبدل حرارتي آب به آب جهت گرم كردن آب مصرفي هدايت مي گردد و با سرد شدن آب داخل رادياتور كولر ، فن خاموش مي گردد. • ب ) تابستان : به محض باز شدن آب مصرفي ، برنر وپمپ روشن و آب شوفاژ به مبدل آب به آب جهت گرم كردن آب مصرفي هدايت مي گردد و با بستن آب مصرفي ، پمپ و برنر خاموش مي گردد . هواي سرد نيز توسط كولر تهويه مطبوع تامين مي گردد. توصيه هاي ايمني ، سرويس و نگهداري • سرويس و بازديد فني سالانه دستگاه ضروري است . • در اتصال گاز به دستگاه ، از قطعات و اتصالات استاندارد استفاده نماييد . • از اتصال وسايل گاز سوز ديگر به شير مصرف گاز خودداري نماييد . • پس از اتمام كار نصب و راه اندازي ، اتصالات و قطعات مختلف مربوط به عبور گاز را جهت اطمينان از عدم نشتي به وسيله كف صابون امتحان كنيد . • هنگام مسافرتهاي طولاني دستگاه را خاموش ،دو شاخه برق دستگاه را از پريز مربوطه خارج نموده وشير مصرف گاز را ببنديد. • از تعمير دستگاه توسط افراد غير متخصص خودداري نماييد . • از نصب دستگاه در مجاورت مايعات و موارد اشتعال زا خودداري نماييد . • قبل از راه اندازي و بطور دوره اي فيلتر هوا را بازرسي و در صورت نياز تعويض نماييد. • از عدم وجود نشتي در مسير دودكش اطمينان حاصل نماييد هواگيري پمپ سيركولاسيون با شروع فصل زمستان و راه اندازي سيستم شوفاژبلافاصله پس از پر شدن سيستم شوفاژاز آب ، عمل هوا گيري پمپ را انجام دهيد تا از ايجاد صدا و آسيب هاي ديگر به دستگاه جلوگيري شود . به منظور هوا گيري پمپ ابتدا مي بايست پمپ را خاموش كنيد ، سپس پيچ هوا گيري جلوي پمپ را كمي باز نماييد تا هوا كاملا خارج شود سپس پيچ را محكم نماييد . (هنگام هوا گيري احتياط كنيد كه آب گرم شوفاژ صدمه اي به دست شما نرساند.) آزاد سازي محور پمپ سيركولاسيون هنگامي كه دستگاه مدت زيادي خاموش است دقت كنيد كه پس از روشن شدن دستگاه ، محور پمپ سير كولاسيون عمل نمايد. براي اين منظور پيچ جلوي پمپ (پيچ سياه رنگ ) را تا منتها اليه سمت چپ بگردانيد ، سپس آن را به طرف خود بكشيد و مجددا به سمت چپ بگردانيد ، در صورت آزاد بودن محور پمپ به راحتي گردش مي نمايد . در غير اينصورت پيچ سياه رنگ را چند بار به داخل فشار دهيد و به سمت چپ بچرخانيد تا محور پمپ به راحتي گردش نمايد شرايط نصب قبل از نصب پكيج تهويه مطبوع گروه صنعتي اخگر به نكات ذيل توجه فرماييد : • محل استقرار دستگاه با توجه به نقشه ابعادي ، موقعيت دود كش و كانال رفت و برگشت هوا طرح ريزي گردد. • بهترين محل نصب پكيج تهويه مطبوع ، برروي تراس يا سقف ساختمان مي باشد ( با محافظت در مقابل باد ، باران ، …) • قبل از ورود گاز به پكيج تهويه مطبوع يك عدد شير مصرف گاز ( شير توپي 90 درجه )نصب گردد. • دودكش مستقل و مجهز به كلاهك H باشد • دودكش تميزباشد و كوران طبيعي هوا داخل آن وجود داشته باشد . • لوله هاي افقي دودكش كوتاه باشد و از بكاربردن پيچ وخم اضا في خودداري شود . • در صورتيكه پكيج در محيط سر بسته نصب مي شود ، حجم فضاي محل نصب و ارتباط فضا به ميزان مطلوب با هوا ي آزاد بسيار مهم است . • جهت مسيرهاي رفت وبرگشت هوا بايستي اصول فني مربوطه رعايت گردد. • داخل لوله هاي شوفاژو آب مصرفي عاري از شن و ماسه و هر گونه ذرات اضافي مي باشد . نحوه راه اندازي قبل از راه اندازي دستگاه نكات ذيل را رعايت فرماييد : • شير آب سرد مصرفي را باز نماييد . • دوشاخه برق دستگاه را به شبكه برق منزل وصل كنيد. • در پوش شير اتوماتيك هوا گيري ( ايرونت ) را كمي باز نماييد و هنگام كار دستگاه نيز به همين صورت باقي بماند. • مبدل آب گرم مصرفي را با باز كردن پيچ تنظيم روي آن هوا گيري نماييد . • شير پر كن به گونه اي تنظيم گردد كه در هنگام راه اندازي دستگاه فشار نيم و در شرايط معمولي حداكثر يك و نيم باشد. • به منظور تنظيم فشار دستگاه ، شاسي شير پر كن روي پانل را فشار دهيد و فشار دستگاه را تنظيم نماييد . • در صورت استفاده از رادياتور داخل حمام در فصل زمستان ، والو رفت و برگشت شوفاژ ، رادياتور حمام را باز نماييد سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در حال حاضر میزان درجه حرارت آب گرم چرخشی و آب گرم مصرفی در موتورخانه ها بصورت دستی و تمام تنظیم درجه حرارت ترموستات دیگ و یا پمپهای سیرکولاسیون انجام می گردد و معمولاً برای تمام مدت بر روی یک عدد ثابت قرار دارد. تغییرات دمای هوا درطول روز موجب افزایش یا کاهش دمای داخل ساختمان شده که نتیجه آن انحراف دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش و مصرف بیهوده سوخت و انرژی می باشد. همچنین در بسیاری از ساختمانهای غیرمسکونی با کاربری اداری- عمومی- آموزشی- تجاری که از فضای ساختمان بصورت غیرپیوسته و تنها در بخشی از ساعات روز استفاده می گردد و نیازی به کارکرد موتورخانه پس از اتمام ساعت کاری وجود ندارد. روش فعلی تنظیم دستی ترموستات دیگها و پمپها، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند. بنابراین با توجه به عدم کارآیی دقیق و محدودیتهای کنترلی ترموستاتهای دستی، ضرورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به منظور : راهبری و کنترل صحیح تجهیزات موتورخانه شامل مشعلها و پمپها بهینه سازی و جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی تثبیت محدوده آسایش حرارتی ساکنین ساختمان کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه های مربوطه کاهش هزینه های سرویس- نگهداری تاسیسات حرارتی کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی آشکار می گردد. اصول بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی توسط سیستمهای کنترل هوشمند موتوخانه مبتنی بر کنترل گرمایش از مبداء و محل تولید انرژی حرارتی (موتورخانه) می باشد. این سیستم با دریافت اطلاعات از سنسورهای حرارتی که در محلهای زیر نصب می گردند : ضلع شمالی ساختمان جهت اندازه گیری دمای سایه (حداقل دمای محیط خارج ساختمان) کلکتور آب گرم چرخشی خروجی منبع آب گرم مصرفی لحظه به لحظه اطلاعات حرارتی موقعیتهای فوق را اندازه گیری و با تشخیص هوشمند نیاز حرارتی ساختمان تا برقراری شرایط مطلوب در تابستان یا زمستان تجهیزات حرارتی موتورخانه شامل مشعلها و پمپهای آب گرم چرخشی را راهبری می نماید. بدین صورت مصارف گرمایشی (گرمایش- آب گرم مصرفی) نیز متناسب با نوع کاربری ساختمان مسکونی یا غیرمسکونی (اداری- عمومی- آموزشی- تجاری) تامین و کنترل می شود. صرفه جویی مصرف انرژی حاصل از عملکرد سیستم به دو دسته تقسیم می شوند : کنترل مصارف گرمایشی درزمان استفاده از ساختمان (مسکونی و غیرمسکونی) خاموشی یا آماده باش موتورخانه پس از ساعت کاری ساختمان های غیرمسکونی (در ساختمانهای اداری-آموزشی- عمومی- تجاری) هنگام استفاده از موتورخانه در ساختمانهای مسکونی و یا غیرمسکونی و با در نظر گرفتن شرایط کارکرد زمستانی تابستانی و برای کنترل گرمایش، مشعلها و پمپها توسط یک منحنی حرارتی کنترل می شوند. در این منحنی دمای آب گرم چرخشی در تاسیسات، تابعی از درجه حرارت محیط خارج ساختمان می باشد و به صورت لحظه ای و خودکار متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان کنترل می شود و باعث ایجاد دمای یکنواخت در داخل ساختمان می گردد. بدین صورت هنگام گرم شدن دمای محیط خارج ساختمان مشعلها و پمپها به اندازه ای کار می کنند که گرمایش در حد مورد نیاز و در محدوده آسایش حرارتی تامین شود و از تولید بیش از حد حرارت که موجب کلافگی و باز شدن پنجره ها بمنظور تعدیل دمای اتاقها می گردد جلوگیری می نماید. برای تامین دمای آب گرم مصرفی مطابق با شرایط مطلوب تعریف شده نیز تجهیزات موتورخانه به اندازه ای کار می کنند که تنها دمای آب گرم مصرفی در ساعتهای مورد نظر به حد تعریف شده و مطلوب برسد و نه بیشتر. در ساختمانهای با کاربری غیرمسکونی نظیر ادارات، مدارس، مجتمع های تجاری و ... نیز بدلیل غیرپیوسته بودن ساعت بهره برداری از ساختمان، سیستم کنترل هوشمند موتورخانه توسط یک تقویم زمانی پس از ساعت کاری و تا زمان پیش راه اندازی موتورخانه در صبح روز بعد، موتورخانه را کاملاً خاموش و یا در وضعیت آماده باش (کنترل دمای آب گرم چرخشی در یک دمای ثابت و پائین) قرار می دهد. 2. ویژگیهای منحصربفرد استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در مقایسه با سایر روشهای بهینه سازی مصرف انرژی : ویژگیهای منحصر بفرد استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در مقایسه با سایر روشهای بهینه سازی مصرف انرژی : مستقل بودن عملکرد سیستم از مساحت زیربنای ساختمان: با افـزایش مساحت زیربنـای ساختمـان، مصرف سوخت و انرژی آن نیز به نسبت ساختمانهای کوچکتر افزایش می یابد و موجب می شود تا اجرای روشهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهای بزرگتر، پر هزینه تر شود. بعنوان مثال درصورتیکه مساحت پنجره های هر ساختمان 15% مساحت کل ساختمان در نظر گرفته شود در یک ساختمان با مساحت 000/10 متر مربع، مقدار و هزینه اجرای پنجره دو جداره 5 برابر مقدار و هزینه اجرای آن در یک ساختمان با مساحت 2000 متر مربع می باشد و به همین ترتیب برای اجرای روشهای دیگری مانند : عایق حرارتی، عایق‌های حرارتی دیوار و کف و سقف، شیرهای ترموستاتیک رادیاتور. برخلاف روشهای فوق، سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه دارای ویژگی منحصربفرد و متمایز "مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان" می باشند. به عبارت دیگر در موتورخانه هر ساختمان، صرف نظر از مساحت آن، تنها با نصب یک دستگاه با هزینه ای ثابت و حداقل، موتورخانه هوشمند می گردد. دلیل این ویژگی منحصربفرد در تعداد مشعلها و دیگهای هر موتورخانه است. تعداد و ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگهای تاسیسات حرارتی هر ساختمان (مصرف کنندگان سوخت) با مساحت آن نسبت مستقیم دارد و همواره تعداد مشعلها و ترکیب ظرفیت حرارتی آنها به نحوی است که علاوه بر تامین بار حرارتی مورد نیاز ساختمان، موجب افزایش هزینه های اجرایی نیز نگردند. طبق تحقیقات انجام شده در سطح موتورخانه های کشور در بیش از 99% ساختمانهای موجود تعداد دیگها و مشعلها حداکثر 3 دستگاه می باشد. در ساختمانهای کوچک با مساحت زیر 2000 مترمربع، ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگها پائین و در حدود kcal/h 150000 – 100000 می باشد و با افزایش مساحت ساختمان با ثابت ماندن تعداد دیگ و مشعل، ظرفیت حرارتی آنها افزایش می یابد و حتی به حدود kcal/h 1000000 و یا بیشتر نیز می رسد. عملکرد هر خروجی مشعل یا پمپ در سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به شکلی است که بصورت سریال (سری) در مدار برق این تجهیزات قرار گرفته و صرف نظر از ظرفیت جریانی و آمپراژ آنها با فرمان ON/OFF در زمانهای مقتضی آنها را کنترل می نماید. بنابراین با توجه به توضیحات فوق سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با قابلیت کنترل تا 3 مشعل دارای ویژگی منحصربفرد مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان می گردند. پیک زدایی مصرف سوخت در اوج سرما : اوج مصرف گاز در فصل سرما از ساعت 17 تا ساعات اولیه بامداد می باشد. این محدوده زمانی مقارن با غروب خورشید و کاهش دمای هوا و نیاز به افزایش فرآیند گرمایشی ساختمان می باشد (افزایش درجه حرارت بخاریهای گاز سوز، افزایش درجه ترموستات دیگ در ساختمانهای دارای موتورخانه مرکزی و یا افزایش تعداد رادیاتورهای فعال در هر واحد ساختمانی). نکته قابل توجه دیگر، زمان پایان ساعت کاری ادارات، مجتمع های عمومی و تجاری و مدارس می باشد که دقیقاً همزمان با ساعت اوج مصرف گاز می باشد. این مهم در کنار قابلیت ویژه و منحصر بفرد سیستمهای کنترل هوشمند که توانایی خاموشی و یا اعمال دمای آماده باش مصرف موتورخانه ساختمانهای غیر مسکونی پس از پایان ساعت کاری را دارند مفهوم ویژه ای را پدید می آورد : پیک زدایی مصرف در اوج سرما از مصرف گاز سالانه تاسیسات حرارتی هر ساختمان در حدود 20% آن مربوط به فصل گرما (متوسط 7 ماه سال) و در حدود 80% آن مربوط به فصل سرما (متوسط 5 ماه یا 150 روز در سال) می باشد. همچنین در بسیاری از ساختمان های اداری و مدارس، موتورخانه در تابستان خاموش و تنها در زمستان مورد بهره برداری قرار می گیرد. بنابراین در این دسته از ساختمانها عملاً 100% صرفه جویی حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه مربوط به فصل سرما خواهد بود. که طبیعتاً میزان اثر بخشی آن بر روی جبران پیک مصرف نیز بسیار محسوس و قابل تامل می باشد. درحدود 80% از حجم گاز صرفه جویی شده حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه در فصل سرما مربوط به خاموشی یا دمای آماده باش موتورخانه پس از پایان ساعت کاری ساختمانهای غیرمسکونی و از ساعت 17 تا ساعتهای اولیه بامداد می باشد که همزمان با ساعت اوج مصرف گاز است. پیک های مصرف گاز در ساختمانهای غیرمسکونی و اداری طی دو نوبت یکی صبحها به هنگام شروع کار اداره و دیگری در هنگـام ظهر و موقع نماز و ناهار و استفاده از آب گرم مصرفی می باشد که البته اثرات آن بر روی مصرف گاز شبکه ناچیـز می باشـد ولی با این وجود در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با توجه به افزایش دمای هوا به هنگام ظهر و نیاز گرمایش کمتر در این مقطع زمانی نیز پیک زدایی صورت می پذیرد. کنترل مستقیم و از مبداء تجهیزات حرارتی ساختمان : با اجرای روشهای مختلف بهینه سازی در ساختمانهایی که دارای سیستم حرارت مرکزی می باشند، فرآیند صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت نهایتاً منجربه تقلیل زمان کارکرد مشعل ها به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می گردد. در تمامی روشهای بهینه سازی مصرف سوخت، به استثناء سیستمهای کنترل هوشمند، کاهش زمان کارکرد مشعلها بصورت غیرمستقیم و با : کاهش نرخ افت دمای آب گرم چرخشی، مانند استفاده از عایق های حرارتی در بدنه دیگها، منابع آب گرم مصرفی و سیستمهای لوله کشی گرمایش از کف، مشعل پربازده کاهش حجم آب گرم چرخشی در ساختمان، مانند شیر ترموستاتیک رادیاتور کاهش توام موارد فوق، مانند پنجره دوجداره، عایق کاری حرارتی سقف و کف دیوارها می باشد. در صورتیکه سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بطور مستقیم علاوه بر کنترل زمان روشنی-خاموشی مشعلها، پمپهای آب گرم چرخشی را نیز با منطقی هماهنگ و سازگار با برنامه کارکرد مشعل ها، متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان و شرایط مطلوب دمای آب گرم مصرفی کنترل می‌نماید. پیک های مصرف گاز در ساختمانهای غیرمسکونی و اداری طی دو نوبت یکی صبحها به هنگام شروع کار اداره و دیگری در هنگـام ظهر و موقع نماز و ناهار و استفاده از آب گرم مصرفی می باشد که البته اثرات آن بر روی مصرف گاز شبکه ناچیـز می باشـد ولی با این وجود در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با توجه به افزایش دمای هوا به هنگام ظهر و نیاز گرمایش کمتر در این مقطع زمانی نیز پیک زدایی صورت می پذیرد. کنترل مستقیم و از مبداء تجهیزات حرارتی ساختمان : با اجرای روشهای مختلف بهینه سازی در ساختمانهایی که دارای سیستم حرارت مرکزی می باشند، فرآیند صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت نهایتاً منجربه تقلیل زمان کارکرد مشعل ها به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می گردد. این ویژگی منحصربفرد (کنترل تجهیزات در مبداء) باعث می گردد تا دمای آب گرم چرخشی تنها به اندازه مورد نیاز و تا برقراری شروط مصارف گرمایشی افزایش یابد. در غیراینصورت همواره دمای آب گرم چرخشی در بالاترین حد خود بوده و با اجرای روشهای بهینه سازی در محل مصرف می بایست از اتلاف آن جلوگیری نمود. علاوه بر آن کنترل مستقیم پمپهای آب گرم چرخشی به میزان قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی الکتریکی، صرفه جویی شده و هزینه های استهلاک و سرویس-نگهداری نیزبه شدت کاهش می یابند. بهینه سازی مضاعف مصرف سوخت در ساعتهای تعطیلی ساختمانهای غیرمسکونی : قابلیتهای کنترلی سیستم های هوشمند موتورخانه موجب صرفه جویی در مصرف سوخت به دو صورت زیر می گردند : الف- کنترل مصارف گرمایشی در زمان کارکرد و بهره برداری از موتورخانه ب- امکان خاموشی و یا آماده باش موتورخانه در دمایی ثابت و پائین پس از ساعت کاری در ساختمانهای غیرمسکونی ساختمانها به لحاظ کاربری به دو دسته مسکونی و غیرمسکونی (اداری- آموزشی- عمومی- تجاری) تقسیم می شوند در ساختمانهای مسکونی از موتورخانه بصورت پیوسته و دائم به منظور تامین مصارف گرمایشی استفاده می شود و صرفه جویی ناشی از عملکرد سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در این دسته از ساختمانها صرفاً به لحاظ اعمال تغییرات دمای خارج ساختمان و کنترل دمای آب گرم مصرفی می باشد و صرفه جویی در این ساختمانها تا 20% امکان پذیر است. درساختمانهای غیرمسکونی مانند ادارات و مدارس بدلیل استفاده منقطع و غیرپیوسته از ساختمان امکان خاموشی و یا آماده باش موتورخانه پس ازساعت کاری نیزوجود دارد. بهره برداری ازاین پتانسیل تنها توسط سیستمهای کنترل هوشمند امکان پذیر می باشد. بعنوان مثال در مدرسه ای که ساعت کاری آن از ساعت 7 صبح تا 16 عصر می باشد و جمعه ها نیز تعطیل است، تنها از محل خاموشی موتورخانه پس از ساعت کاری بیش از 55% صرفه جویی حاصل می شود و در صورتیکه صرفه جویی زمان کارکرد موتورخانه نیز به آن اضافه گردد این رقم صرفه جویی به حدود 65% افزایش می یابد. در سایر روشهای بهینه سازی، صرفه جویی در مصرف سوخت تنها درزمان کارکرد موتورخانه ممکن می باشد و قادر به استفاده از پتانسیل بالای صرفه جویی زمان تعطیلی در ساختمانهای غیرمسکونی نمی باشند. صرفه جويي هوشمنـد در پیش راه انـدازی و تسـریع در خـاموشی (یا دمـای آماده باش) موتورخانه ساختمانهای غیرمسکونی: یکی دیگراز پتانسیلهای قابل ملاحظه صرفه جویی در مصرف سوخت ساختمانهای اداری-آموزشی، استفاده از قابلیتهای هوشمند پیش راه اندازی و تسریع در خاموشی یا آماده باش سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در ساختمانهای غیرمسکونی می باشد. با توجه به اطلاعات ارسالی از سنسور حرارتی که در ضلع شمالی ساختمان نصب شده است، سیستم های کنترل هوشمند قادر می باشند طبق برنامه جدول زمانی و متناسب با سردی هوای خارج ساختمان موتورخانه ها را از چندین ساعت زودتر از ساعت شروع به کار ساختمان روشن و یا از دمای آماده باش به شرایط تابع حرارتی برسانند. همچنین با توجه به دمای هوای خارج ساختمان و در ساعات انتهایی کار ساختمان، تا 1 ساعت زودتر موتورخانه راخاموش و یا به دمای آماده باش می برند که موجب صرفه جویی هوشمند در مصرف سوخت میگردد. دوره موثر صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت (12 ماه سال) : سیستم های کنترل هوشمند بر خلاف سایر روشهای بهینه سازی (به استثناء عایق کاری موتورخانه و سیستم های لوله کشی) که تنها در دوره سرما و پنج یا شش ماه سال قادر به صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت ساختمان می باشند، بدلیل کنترل دمای آب گرم مصرفی با دو دمای حداقل و حداکثر در طی شبانه روز در تابستانها نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای مصرف سوخت را کاهش می دهند و بدین ترتیب بصورت لحظه ای در 12 ماه سال فعال می باشند. زمان مناسب نصب و بهره برداری از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه : مدت زمان نصب و راه اندازی سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بسیار کوتاه و بطور متوسط در حدود 3 ساعت می باشد که بدون انجام هیچگونه تغییرات مکانیکی در موتورخانه انجام می گردد. بهمین علت این روش در هر زمان از سال قابل اجرا می باشد و هیچگونه وقفه ای در تامین مصارف گرمایشی ساختمان بوجود نمی آورد. در دیگر روشهای بهینه سازی این فاکتور عامل محدودکننده ای برای زمان اجرای پروژه می باشد. بعنوان مثال پنجره های دو جداره را نمی توان در فصل سرما و در ساختمانهایی که از آن بهره برداری شده است اجرا نموده یا تعویض شیرهای ترموستاتیک رادیاتور با شیرهای قدیمی در زمستان موجب اختلال چند روزه در گرمایش ساختمان می گردد. تثبیت محدوده آسایش حرارتی در ساختمان : در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بدلیل لحاظ نمودن تغییرات دمای خارج ساختمان بر فرآیند کنترل دمای آب گرم چرخشی دمای داخل ساختمان با دامنه نوسانات محدودی کنترل شده و موجب تثبیت نسبی آسایش حرارتی ساکنین می گردد. البته این ویژگی بصورت دقیق تر در شیرهای ترموستاتیک رادیاتور نیز وجود دارد. مراجع: 1- طباطبايي، سيد مجتبي، مقدمه اي بر چيلرهاي جذبي، مجله صنعت تأسيسات، شماره 52، تهران، 1383. 2- طباطبايي، سيد مجتبي، ليتيوم برومايد در چيلرهاي جذبي، مجله صنعت تأسيسات، شماره هاي 46و47، تهران، 1382. 3- شرکت ساري پويا، کاتالوگ فني چيلرهاي جذبي يک اثره 4- شرکت ساري پويا، کاتالوگ فني چيلرهاي جذبي دو اثره 5- شرکت زهش، کاتالوگ فني چيلرهاي جذبي 6- شرکت مهندسين کار و انديشه، کاتالوگ فني چيلرهاي جذبي ابارا 7- کارخانه نقاشيان، کاتالوگ فني چيلرهاي جذبي يک اثره 8- صنايع يکتا تهويه اروند، کاتالوگ فني چيلرهاي جذبي گازسوز

قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .

  

 « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »


مبلغ قابل پرداخت 21,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 168

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما