مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 71
"نظريه امامت در ترازوي نقد" نظريه امامت در ترازوي نقد اركان اصلي نظريه نظرية امامت، از ابتداي تكون تاكنون فراز و نشيبهاي فراواني را پشت سر نهاده و عالمان و متكلمان شيعه در طول تاريخ، قرائتهاي مختلفي از آن داشتهاند. لكن يك قرائت خاص همواره رواج و شهرت بيشتري داشته و خصوصاً در عصر حاضر سطرة خود را بر تلقيهاي ديگر گسترانده و شكل تفسير رسمي را پيدا كرده است. اركان اين تلقي خاص به شرح زير است: الف) وجود امامان معصوم پس از پيامبر (ص) ضرورت دارد و بر خداوند واجب است براي رهبري و هدايت امت و حفظ شريعت، امامان معصومي را به عنوان جانشينان پيامبر اسلام نصب كند، (اصل وجوب و ضرورت امامت) ب) خداوند براي دوران پس از پيامبر (ص) دوازده امام معصوم را- كه اولين آنها امام عليبنابيطالب و آخرينشان حضرت مهدي (ع) ميباشد- به امامت امت نصب نموده است. (نصب الهي امامان دوازدهگانه) ج) امامان معصوم، به دليل نصب الهي، عصمت و علم مصون از خطا و اشتباه، بر كلية امور ديني و دنيوي امت، رياست دارند و سخن آنها حجت قاطع است. لكن شأن اصلي آنها تفسير دين و حفظ شريعت است و اگر به دليل شرايط خاص جامعه، بر مسند قدرت و حكومت نباشند، مقام مرجعيت دين آنها همچنان باقي است. د) دوازدهمين امام، به دليل بيلياقتي مردم و تهديد دستگاه حكومتي و خوف شهادت، به فرمان الهي و تا مدتي نامعلوم، غايب شده است و در آخر الزمان ظهور ميكند تا همة دنيا را از ظلم و فقر و فساد و گمراهي نجات دهد. در اين نوشتار ميكوشيم تا نشان دهيم كه اولاً ادلة ارائه شده براي اثبات نظرية امامت ناتمام است، ثانياً ناسازگاري دروني، اين نظريه را رنج ميدهد و ثالثاً شواهد و قرائني وجود دارد كه اين نظريه را نقض ميكند. از آنجا كه
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 15,500 تومان