محل لوگو

مقاله زنبور عسل


مقاله زنبور عسل

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات:16

مختصر از زنبور

واوحی ربک الی النحل ان اتخذی من الجبال بیوتا و من الشجر و مما یعرشون.ثمکلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الوانهفیه شفاء للناس ان فی ذالک لایه لقوم یتفکرون.(نحل 67-69)
پروردگارت به زنبور الهام کرد که در کوهها و درختان و در آنچه سقف دارند لانه کن،آنگاه از هر میوه ای بخور و راه هموار پروردگارت را بپوی ، و از شکم آنهانوشابه ای که رنگهای مختلف دارد بیرون می آید، که آن باعث درمان مردم است،به راستی در این کار نشانه ای برای اندیشمندان است.
 مقدمه

زنبور عسل یکی ازحشرات مفید برای انسان است که متعلق به رده دوبالان می‌باشد. زنبور عسل خیلی پیش از انسان در رویزمین بوجود آمده و زندگی می‌کرده است. زنبور عسل حدود 150 میلیون سال قبل وجودداشته و مشغول زاد و ولد بوده است. منتها با این تفاوت که در آن فاقد یکزندگی اجتماعی بوده و مثل خیلی از زنبورهای غیر عسلی امروزی ، زندگیانفرادی داشته و هر زنبور لانه مخصوص بخود را داشته و در آن زندگی می‌کردهاست. کندو محلی است که زنبورها در آن تولد یافته ، کار کرده ، خواهران وبرادران خود را پرورش داده و مواد غذایی لازمه را در آن انبار و ذخیرهمی‌کنند. زنبور عسل دارای نژادهای مختلف است و ساختمان بدنی پیچیده‌ایدارند.

ساختار بدن

زنبور عسل

سر

در جلوترین قسمت بدن قرار داشته و شامل اعضای زیر است: دو عددچشم مرکب ، سه عدد چشم ساده ، دو عدد آنتن و دهان با خرطوم. بزرگی چشمهاوسیله‌ای است که زنبوردار به کمک آن به راحتی می‌تواند زنبور نر را ازکارگر تشخیص دهد. زیرا چشمهای زنبور نر بزرگتر بوده و از عقب سر بهممی‌رسند، ولی در زنبور کارگر و ملکه بهم نمی‌رسند. کار آنتنها ، لمس کردنو بوییدن است. زنبور به کمک خرطوم ،شهدرا از روی گلها جمع آوری و از راه دهان به داخل کیسه عسلی می‌فرستد.

سینه

از سهحلقه کیتینیدرست شده و اعضای زیر به آن اتصال دارند: چهار عدد بال یا پر که دو عددآنها بالهای جلویی و دو عدد دیگر بالهای عقبی هستند. شش عدد پا که جفت عقبآن دارای حفره‌هایی به نام سبد می‌باشند و زنبور عسل در دوران فعالیت خودگرده‌های گل در آن پر و با خود به کندو حمل می‌کند. این سبدها در کارگرانبزرگتر از نرها هستند.

شکم

در قسمت انتهایی بدن قرار داشته، از 6 حلقه کیتینی پشتی و 6قطعه شکمی تشکیل شده است. در انتهای شکم مخرج برای دفع مدفوعات دیدهمی‌شود. از راه همین مخرج ، زنبور قادر است خاری را که در داخل بدنش جایدارد، خارج کرده و نیش بزند. زنبور نر نمی‌تواند نیش بزند، چون اصلا نیشندارد.

 

غده های مهم

  • در داخلا دو طرف سر کارگر یک جفت غده‌ای به نامغده‌های شیریوجود دارد که از خود ماده‌ای به نام شیر یاژله شاهانهترشح می‌کند و با آن ملکه و لاروهای خیلی جوان را تغذیه می‌نمایند.
  • غده‌های بزاقیهمراهبا یک جفت غده سینه‌ای بوسیله یک کانال مشترک ، ترشحاتشان را به داخل دهانزنبور می‌ریزند. ترشحات این غده‌ها در موقع لارو بودن صرف تنیدن به دورخود شده و پس از رشد و تبدیل به یک زنبور کامل ، نقش غده بزاق دهان را درزندگیشان بازی می‌کنند.
  • غدد زیر آرواره‌ایکهدر کارگران خیلی کوچک و غیرفعال بوده و در ملکه بسیار بزرگ و فعال است. ماده‌ای بوسیله این غده ترشح می‌شود که با بوی مخصوصش باعث تمیز ملکه ازسایر زنبورها می‌شود.
  • در زیر شکم زنبورها 4 جفتغده‌های مومیوجود دارد که سه جفتش فعال هستند و موم ترشح می‌کنند و بکار ساختن سلولها و شان می‌خورند.
  • غده‌های بویایی:در پشت زنبورها غده‌ای به نام غده بویایی دیده می‌شود که کارش تشخیص بوهاست.

غده‌های مخزنی:سه عدد غده در مخزن به نام غده‌های مخزنی ، مدفوعاتی را که در آنجا ذخیره شده‌اند، مرتب ضد عفونی می‌کنند


مبلغ قابل پرداخت 9,200 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 213

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما