محل لوگو

مقاله انباره اي به نام NAS شبكه اي به نام SAN


مقاله انباره اي به نام NAS شبكه اي به نام SAN

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات:12

انباره اي به نام NAS شبكه اي به نام SAN

 

اشاره :
هنگامي كه اولين سيستم‌هاي كامپيوتري به صورت PC عرضه شدند و روي ميز من و شما قرار گرفتند، كمتر كسي مي‌توانست پيش‌بيني كند سيلاب اطلاعات با چنين حجم عظيمي شركت‌ها و حتي مردم دنيا را در نوردد. اين دستگاه‌ها به انباره‌هاي ذخيره‌سازي كم‌ظرفيتي (نسبت به استانداردهاي امروز) مجهز بودند، اما دپارتمان‌هاي IT خيلي زود توانستند با استفاده از سرورهاي عمومي و انباره‌هاي اتصال مستقيم (كه از طريق يك اينترفيس پرسرعت SCSI به كامپيوتر متصل مي‌شدند) پاسخگوي نيازهاي اطلاعاتي آن زمان باشند. امروزه اين شيوه مقدماتي ذخيره‌سازي و پردازش، كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و شركت‌ها مجبورند براي ذخيره‌سازي حجم عظيم اطلاعاتي كه در سيستم‌هايي چون MIS ،ERP يا data warehousing توليد و جابه‌جا مي‌شوند روش‌هاي تازه‌تري را برگزينند. خوشبختانه، به خاطر وجود اينترنت، جريان عظيم اطلاعات نه تنها ادامه دارد، بلكه شديدتر از گذشته شده است. امروزه توليد، انتقال، ذخيره‌سازي و تحويل اطلاعات به هر كجا و در هر كجاي جهان در عرض چند ثانيه صورت مي‌گيرد و وابستگي مردم به اطلاعات بيشتر شده است به طوري كه براي مشتريان يك شركت (چه داخلي و چه خارجي) يافتن اطلاعاتِ مربوط به شركت با سرعت پايين تحمل‌پذير نيست. شركت‌هايي كه هنوز سرويس‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي خود را راه‌اندازي نكرده‌اند، خلاء آن را به خوبي احساس مي‌كنند. همين موضوع شركت‌هاي نرم‌افزاري و مراكز خدمات‌رساني اينترنت (و به ويژه سازمان‌هاي دات كام) را نيز به تكاپو واداشته تا راه‌حل‌هاي قابل بسط و مطمئن‌تري را ارائه دهند. به طور كلي، شركت‌هاي تجاري ضرورت داشتن يك انباره ذخيره‌سازي مطمئن را براي نگهداري و ارائه اطلاعات احساس مي‌كنند، اما در عين حال دوست ندارند براي اين منظور مجبور به استخدام كارشناسان IT بشوند، كه هم كمياب هستند و هم حقوق بالايي دارند. براي اين شركت‌ها شايد بهترين راه‌حل استفاده از Network-AttachedStorage يا همان NAS باشد، كه موضوع مقاله ما است.

NAS چيست؟
انباره (Storage) ذخيره سازي متصل به شبكه (Nas) دستگاهي است كهبه صورت اشتراكي در شبكه مورد استفاده قرار مي گيرد. اين دستگاه، با استفاده از NFS (سيستم فايلي شبكه اي مختص يونيكسي)، CIFS (سيستم فايلي شبكه اي مختص محيط هايويندوزي)، FTP، HTTP و ساير پروتكل ها با اجزاي شبكه ارتباط برقرار مي كند. وجود NAS در يك شبكه براي كاربران آن شبكه افزايش كارايي و استقلال از سكو را به ارمغانمي آورد، گويي كه اين انباره مستقيما به كامپيوتر خودشان متصل است.
خوددستگاه NAS يك وسيله پر سرعت، كارآمد، تك منظوره و اختصاصي است كه در قالب يك ماشينيا جعبه عرضه مي شود. اين دستگاه طوري طراحي شده كه به تنهايي كار كند و نيازهايخاص ذخيره سازي سازمان را با استفاده از سيستم عامل و سخت افزار و نرم افزار خود دربهترين حالت برآورده سازد. NAS را مي توان مثل يك دستگاه Plug-and-play در نظر گرفتكه وظيفه آن تامين نيازمندي هاي ذخيره سازي است. اين سيستم ها با هدف پاسخگويي بهنيازهاي خاص در كوتاه ترين زمان ممكن (به صورت بلا درنگ) طراحي شده اند. ماشين NAS براي به كار گيري در شبكه هايي مناسب تر است كه انواع مختلف سرور و كلاينت در آنهاوجود دارند و وظايفي چون پراكسي، فايروال، رسانه جرياني و از اين قبيل را انجام ميدهند.
در اين مقاله به معرفي دسته اي از دستگاه هاي NAS مي پردازيم به نام "فايلر" كه امكان به اشتراك گذاشتن فايل ها و داده ها را ميان انواع متفاوت كلاينتها فراهم مي سازند. در عين حال، مزاياي NAS در مقايسه با SAN (شبكه هاي موسوم به Storage Area Network) مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

Filer چيست؟
دستگاه هاي NAS موسوم به فايلر تمام توان پردازشي خود را صرفا روي خدماتفايلي و ذخيره سازي فايل متمركز مي كنند. در واقع فايلر به عنوان يك وسيله ذخيرهسازي، نقش يك فايل سرور اختصاصي را ايفا مي كند. فايلر مستقيما به شبكه (معمولا LAN) متصل مي شود تا دسترسي به داده ها را در سطح فايل فراهم سازد. نصب، راه اندازيو مديريت آسان فايلر، و همچنين مستقل از سكو بودن آن، باعث شده تا هزينه هايمديريتي كاهش چشمگيري پيدا كنند.
فايلر هاي NAS مي توانند در هر جايي از شبكهمستقر شوند، بنابراين مدير شبكه آزادي كامل دارد كه آنها را در نزديكي محلي قراردهد كه نياز به خدمات ذخيره سازي دارد. يكي از فوايداصلي استفاده از فايلر آزاد شدنسرورهاي همه منظوره و گران قيمت سازمان از انجام عمليات مديريت فايل است. سرورهايهمه منظوره غالبا درگير عملياتي مي شوند كه CPU را زياد به كار مي كشند و بنابرايننمي توانند به خوبي فايلر از عهده عمليات مديريت فايل بر آيند.
تحليلگران پيشبيني مي كنند نياز به ظرفيت ذخيره سازي طي سال آينده ده برابر نسبت به گذشته افزايشپيدا كند و به همين دليل به مديران IT استفاده از NAS را توصيه مي كنند. براي هرسازماني كه در حال استفاده از فايل سرورهاي همه منظوره هستند (يا قصد استفاده ازآنها را دارند) بهترين راه حل اين است كه سيستم هاي NAS را جايگزين سرورهاي خودبكنند.

NAS در مقابل SAN
NAS سرنام عبارت Network Attached Storage است در حالي كه SAN مخفف Storage Area Network مي باشد. اين دو تكنولوژي شباهت هايبسياري به يكديگر دارند، مثلا اين كه هر دو بهترين حالت يكپارچگي (Consolidation) را تامين مي كنند، هر دو به محل ذخيره سازي داده ها مركزيت مي بخشند، و هر دودسترسي به فايل را در كار آمدترين حالت فراهم مي سازند. قابليت به اشتراك گذاشتنانباره ذخيره سازي ميان چند ميزبان، حمايت از سيستم عامل هاي مختلف، و تفكيك محلذخيره سازي از محل اجراي برنامه ها از ديگر مشتركات اين دو تكنولوژي است. علاوه براين، هر دو آن ها مي توانند با استفاده از RAID و اجزاي يدكي، آمادگي و يكپارچگيداده ها را تضمين كنند.
اما تفاوت اين دو تكنولوژي اصولا در نحوه اتصال آنها بهشبكه است. NAS محصولي مشخص و شناخته شده است كه بين Application Server و File System مي نشيند، در حالي كه SAN معماري است كه بر روي سيستم فايلي و ابزارهايفيزيكي ذخيره سازي اعمال مي شود. SAN در واقع خودش يك شبكه است، شبكه اي كه تماممخازن ذخيره سازي و سرورها را به هم متصل مي كند. بنابراين، هر يك از اين دوفناوري، براي تامين نيازهاي ذخيره سازي بخش هاي متفاوت از يك سازمان مورد استفادهقرار مي گيرد.

 

 


NAS براي كاربران شبكه
NAS يك وسيله شبكه محور است وعموما به خاطر يكسان سازي محل ذخيره سازي داده هاي كاربران در شبكه LAN مورداستفاده قرار مي گيرد. NAS يك راه حل مناسب ذخيره سازي است كه دسترسي سريع و مستقيمكاربران به سيستم فايلي را فراهم مي سازد. استفاده از NAS مشكل معطلي هايي را برطرف مي سازد كه غالبا كاربران براي دسترسي به فايل هاي موجود در سرورهاي همه منظورهبا آن مواجه هستند.
NAS ضمن تامين امنيت لازم، تمام خدمات فايلي و ذخيره سازيرا از طريق پروتكل هاي استاندارد شبكه اي فراهم مي سازد: TCP/IP براي انتقال دادهها، Ethernet و Giga Ethernet براي دسترسي مياني، و CIFS، HTTP، و NFS براي دسترسيبه فايل از راه دور. علاوه بر اين، با NAS مي توان به طور همزمان به كاربران يونيكسو ويندوز سرويس داد و اطلاعات را بين معماري هاي متفاوت به اشتراك گذاشت. از نظركاربران شبكه، NAS وسيله اي است كه دسترسي به فايل را بدون مزاحمت . ايجاد اختلالبراي آنها مهيا مي سازد.
اگرچه NAS تا حدودي كارايي را فداي مديريت پذيري وسادگي مي كند، اما به هيچ وجه نمي توان آن را يك فناوري كه در ذات خود تاخير دارد،پنداشت. NAS به كمك گيگا بايت اترنت به كارايي بالا و تاخير كوتاه دست يافته وهزاران كاربران را از طريق فقط يك اينتر فيس سرويس مي دهد. بسياري از سيستم هاي NAS داراي چند اينترفيس هستند و مي توانند همزمانم به چند شبكه متصل شوند. با رشد شبكهو نياز بيشتر به سرعت بالا، NAS بهترين انتخاب براي پاسخگويي به برنامه هايي خواهدشد كه به كارايي بالايي احتياج دارند.


SAN براي اتاق سرورها
SAN ديتا محور است. شبكه اي است كه براي ذخيره سازي داده ها اختصاص داده شده است. SAN برخلاف NAS، جداي از LAN مرسوم است. بنابراين SAN مي تواند از ايجاد ترافيك هاياستاندارد شبكه، به عنوان يك عامل بازدارنده سرعت، جلوگيري كند. SAN هاي مبتني بر Filber Channel، با بهره گيري از مزاياي كانال هاي I/O در يك شبكه اختصاصي جداگانه،سرعت را بهتر و تاخير را كمتر مي كنند.
SAN با استفاده از روتر، سوييچ و Gateway، انتقال داده ها بين محيط هاي ناهمگن ذخيره سازي و سروري را سهولت مي بخشد. از همين رو، ايجاد يك شبكه ذخيره سازي نسبتا دور (در حد 10 كيلومتر) با SAN امكانپذير است. معماري SAN براي انتقال داده هاي بلوكي در بهترين حالت است. در اتاقكامپيوترها، SAN غالبا بهترين انتخاب براي بررسي مسائل پهناي باند، دسترسي به دادهها، و يكپارچه سازي است.
با توجه به تفاوت هاي بنياديني كه بين تكنولوژي واهداف SAN و NAS وجود دارد، براي انتخاب هر يك بايد تصميم اساسي گرفته شود. هر يكاز اين دو را مي توان براي رفع نيازهاي ذخيره سازي مورد استفاده قرار دارد. البتهدر آينده ممكن است مرز بين دو تكنولوژي آن چنان روشن نباشد و در يك مجموعه از هر دوروش استفاده شود.


راه حل هاي NAS براي نيازهاي امروز شركت ها
نيازهاي شركت هاي ISP، ASP و دات كام به سيستم هاي قابل اطمينان، كم هزينه،و قابل نصب در رك به گسترش راه حل هاي NAS كمك خواهد كرد. كاهش هزينه هاي كادر IT شركت ها نيز از ديگر دلايل مقبوليت اين راه حل ها خواهد بود. از ديد كاربر، اين كهدسترسي به انبوه اطلاعات به صورت بلا درنگ امكان پذير است، چيز خوشايندي است، و درسمت مديريت، عدم نياز به نيروي متخصص IT. مديريت NAS از طريق يك رابط گرافيكي درمرورگر وب امكان پذير است. از آنجا كه فايلر NAS از قبل براي تامين نيازهاي ذخيرهسازي تنظيم شده است، اداره آن كار ساده اي است، و همين امر موجب كاهش خطاهايي ميشود كه هنگام دستكاري و تنظيم سيستم ها پيش مي آيند. به علاوه، از آنجا كه با NAS ظرفيت بيشتري را (نسبت به سرورهاي همه منظوره) به ازاء هر مدير مي توان اداره كرد،هزينه كل مالكيت (TCO) نيز كاهش مي يابد.


توسعه سريع، بدون توقف سرويس
شركت هاي دات كام و ساير شركت هاي رو به رشد، همواره در تلاشند تا زير ساختهاي IT خود را با فعاليت هاي پوياي كسب و كار خود همگام نگه دارند. اتكا به سرور ياسرورهاي عمومي در بعضي فعاليت هاي شركت، شايد ضروري باشد، اما نبايد اين سرورها رابا نيازهاي رو به افزون ذخيره سازي تحت فشار گذاشت. با اضافه كردن ظرفيت ذخيره سازيدر سرورهاي عمومي، قطعا با توقف سرويس (Downtime) مواجه خواهيد شد. وقتي سيستمي راخاموش مي كنيد تا ظرفيت ذخيره سازي آن را افزايش دهيد، برنامه هاي كاربردي شما ازكار مي افتند و تين يعني كاهش بهره وري.
از سوي ديگر، افزايش ظرفيت ذخيره سازيبا NAS نه تنها ساده است، بلكه بدون ايجاد اختلال در شبكه انجام مي شود. طي 15دقيقه مي توانيديك فایلر جدید به مجموعه اضافه کنید بدون اینکه مزاحم کار دیگرانبشوید. بیشتر سیستم های پیشرفته NAS می توانند "درجا" ظرفیت ذخیره سازی را افزایشدهند و نیازی به اضافه کردن node جدید به شبکه ندارند. این بدان معنی است کهکاربران به محض نیاز به ظرفیت ذخیره سازی بیشتر، به آن دست خواهند یافت.

رها شدن سرور
با استفاده از فایلر NAS، سرورهای شما از انجامعملیات پرمصرف و زمان بر فایلینگ خلاص شده و بدین ترتیب، می توانند با توان بیشتربه پردازش داده ها بپردازند. اگر سرور عمومی خود را برای انجام عملیات فایلینگ (علاوه بر اعمال دیگر) اختصاص داده باشید، خواهید دید که فشار زیادی روی آن وارد میآید، به طوری که عملا از انجام سایر وظایف خود (مثل ارسال و دریافت email یا ادارهبرنامه ها) باز می ماند.

اشتراک داده ها و اتصال Multi-OS
شرکت هایرو به توسعه یا شرکت هایی که در پی ادغام با شرکت های دیگر هستند، بدون شک با وضعیتناهمگن بودن محیط ها و سیستم عامل ها مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی، سیستم NAS می تواند پاسخگوی این چالش باشد، چرا که توانایی کار با دو سیستم اصلی NFS و CIFS را دارد. یکی از توانایی های غیر قابل انکار NAS حمایت آن از این پروتکل ها وقابلیت به اشتراک گذاری داده ها بین سکوهای مختلف است. با توجه به این که روز بهروز استفاده شرکت ها از فایل های حجیم در برنامه ها (نظیر فایل های صوتی-تصویری) بیشتر می شود، این ویژگی NAS اهمیت فوق العاده ای دارد.

بهبود زیر ساخت هایموجود
با افزادن NAS به شبکه، دانش و مهارت مدیریتی خود را بالاتر برده وبه ارتقا شبکه کمک می کنید. به کار بستن NAS در هر کجا از شبکه که نیاز آن احساس میشود امکان پذیر است. NAS را می توان با ابزارهای مدیریتی بزرگ تری چون Microsoft Management Consol، Tivoli و HP OpenView نیز تلفیق کرد. و دیگر این که NAS نیازیبه مجوز های پرهزینه سیستم عامل شبکه (NOS) ندارد.


مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 404

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما