محل لوگو

مقاله عصمت پيامبران و شبهات پيرامون آن


مقاله عصمت پيامبران و شبهات پيرامون آن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات:26

عصمت پيامبران و شبهات پيرامون آن

يکي از موارديکه منکرين عصمت انبياء در قرآن کريم بدان استناد مي کنند، آيات مربوطبه داستان عصيان حضرت آدم در بهشت است. خداوند متعال در اين زمينه در جايي از قرآنکريم چنين مي‌فرمايد: و عصي آدم ربه فغوي ثم اجتبيه ربه فتاب عليه و هدي (و حضرتآدمعليه‌السلام از آن جا که در برابر پروردگار خويش عصيان کرد لذا بي بهره ماند،سپس پروردگار او را برگزيد و توبه‌اش پذيرفت و او را هدايت نمود.» طه/122و121 چنانکه ملاحظه مي شود، در اين آيات صريحاً به حضرت آدمعليه‌السلام نسبت عصيان داده شدهاست و اين خود به خوبي حاکي از عدم عصمت و امکان ارتکاب گناه در مورد انبياء آسمانياست؟! پاسخ در حل اشکال مذکور 2 پاسخ گفته شده است که اينکه ما به آن 2 اشارهمي‌کنيم: الف- بايد دانست آنچه لازمه‌ي عصمت است انجام اوامر و نواهي الهي است. ازطرفي بايد دانست که نهي دو گونه است: 1- نهي تحريمي 2- نهي تنزيهي و ارشادي. نهيتحريمي آن است که اگر کسي با آن مخالفت کند و علي رغم نهي الهي مرتکب آن فعل شودگرفتار عقاب و عذاب خواهد شد. نهي تنزيهي و ارشادي آن است که تنها جنبه‌ي راهنماييو ارشاد دارد و مخالفت و يا اطاعت آن، خود بخود و مستقيماً سبب عقاب و يا ثوابينمي‌گردد. از اين دو قسم «نهي» تنها قسم اول است که دال بر حرمت بوده و مخالفت باآن منافات با عصمت دارد يا هيچ دليل روشن و قاطعي نداريم که «نهي» اي که در موردخوردن از «شجره‌ي ممنوعه» خطاب به حضرت آدمعليه‌السلام رسيده بوده، نهي تحريمي بودهاست، بلکه با توجه به آيات قبل، به خوبي روشن است که اين نهي جنبه‌ي تنزيهي وارشادي داشته چرا که تعليل اين «نهي» هرگز ناظر به عقاب و عذاب نيست. ب- پاسخ ديگريکه در اين زمينه بيان گرديده اين است که جايگاهي که حضرت آدمعليه‌السلام قبل ازهبوط به «دنيا» در آن قرارداشته است. (بهشت) اصولاً جاي تکليف نبوده، بلکه ايندنياي ماست که محل تکليف و ظرف اوامر و نواهي خداوندي است بنابراين قبل از آن بهاين دنيا، حضرت آدمعليه‌السلام تکليفي را زير پا ننهاده و هرگز مرتکب عصيان و سرکشيدر مقابل خداوند نشده است. به هر حال، همين احتمال که ممکن است «نهي» مذکور، تحريمينباشد، دلالت آيات فوق را بر عصيان و گناه حضرت آدمعليه‌السلام که منافي با عصمتباشد از بين مي‌برد و در نتيجه، اين گونه ظواهر آيات نمي‌تواند دليل محکم و مبتنيدر برابر ادلة قاطع و صريح عصمت باشد.

شبهه انكار عصمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه(عليهم السلام)


مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۹ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 289

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما