محل لوگو

مقاله تأثير انقلاب صنعتی بر آلودگي محيط زيست


مقاله تأثير انقلاب صنعتی بر آلودگي محيط زيست

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات:22

اگر يكي از ساكنان قبلي كره زمين كه حدود سيصد سال قبل روي آن زندگي مي كرد، سري به دنياي امروزي ما بزند و تجربه زندگي دوباره روي اين كره خاكي را با شانس و اقبال به دست آورد، اولين شكايتي كه مي كند، از وضع هواي آن است! او فوري خواهد گفت : «خداي من! چه هواي كثيفي كره زمين را دربرگرفته!»

واقعيت هم همين است. هوايي كه تنفس ميكنيم، بيش از هر مورد ديگري نظر انسان را به خود جلب مي كند.

دانشمندان مي گويند، از هنگامي كه انقلاب صنعتي در اروپا آغاز شد و كارخانه هاي بزرگ و كوچك با دودكش هاي بلند و كوتاه، پيرامون شهرها تأسيس شدند، وضع هوا هم بد و بدتر شد. البته در گذشته، انسان از آلودگي و دود برداشت منفي نداشت. براي كارگراني كه از نواحي روستايي در جست و جوي كار به شهرها هجوم مي آوردند، دودكش ها و دود غليظي كه از آن ها به هوا مي رفت، نشانه كار، شغل، زندگي و نان بود. آنان با ديدن اين كارخانه ها و دودكش ها، به اين فكر فرو مي رفتند كه در شهر كار هست و توليد پس بايد در اين كارخانه ها كار كرد و نان به دست آورد. يعني براي آن ها، دودكش نشانة زندگي و نان بود.

اما، امروز ديگر دودكش هاي كارخانه ها نشانه زندگي نيستند. آن ها، از نظر دوستداران محيط زيست، آلوده كننده محيط، محدود كنندة تنفس و بنابراين دشوار كننده زندگي هستند. دوستداران محيط زيست سعي دارند، با كاهش مصرف لوازمي كه كارخانه ها توليد مي كنند، هواي پيرامون محل زندگي خود را پاك نگه دارند. بسياري از طرفداران محيط زيست در مراجع قانونگذاري هم نفوذ كرده اند و قوانيني را تصويب مي كنند كه براساس آنها ، كارخانه ها بايد براي دودكش هاي خود فكري بكنند: يا تولدي خود را طوري سامان دهند كه نيازي به دودكش نباشد، يا بر سر راه دودهاي دودكش ها، فيلتر(صافي) نصب كنند تا قبل از خروج دود از دودكش و وارد شدن به هواي پاك پيرامون كارخانه ها،‌مواد مضر آن ها را همين فيلتر بگيرند. كار طرفداران محيط زيست در مبارزه با دود و دودكش تا آن جا پيش رفته است كه حتي براي جلوگيري از احداث يك كارخانة جديد، گاهي در محل احداث مي خوابند، با پليس درگير مي شوند و بالاخره هم، حرف خود را به كرسي مي نشانند.

البته، فقط دود دودكش ها هوا را آلوده نمي كند. برخي از كارخانه ها كه با مواد شيميايي سر و كار دارند، نه تنها دود توليد نمي كنند، بلكه از دور نمي توان فهميد كه اين كارخانه ها مواد مضر و آلوده كننده هوا و محيط توليد مي كنند. گازهاي شيميايي، اغلب از اين دسته هستند. كافي است، يك گروه طرفدار حفظ زيبايي و پاكي محيط زيست در شهري آگاه شود كه قصد دارند يك كارخانة‌توليد مواد شيميايي در آن حوالي احداث كنند و يا كارخانه اي بدون سر و صدا، مواد و گازهاي شيميايي خود را در هوا و يا آب هاي پيرامون رها مي سازد. آن وقت است كه باز هم كشمكش و درگيري آغاز مي شود. عده اي خود را به درخت مي بندند يا از سيم هاي خاردار پيرامون كارخانه بالا مي روند و يا بانوشتن مقاله به همه خبر مي دهند كه كارخانه مذكور با پيرامون خود چه مي كند و چه نمي كند؟!

البته محدود كردن آلودگي هواي امروز به كارخانه ها، قدري بي انصافي هم هست. فكر نكنيد كه فقط كارخانه ها و دودكش ها و گازهاي شيميايي آن ها هستند كه محيط را آلوده مي كنند و تنفس را دشوار مي سازند. قدري به پيرامون خود با دقت بيشتري نگاه كنيد: در شهرهاي بزرگ و كوچك، هزاران و هزاران و گاه صدها هزار اتوموبيل هاي جديد كه مجهز به فيلترهاي تصفيه دود اگزوز اتومبيل ها هستند، تمامي اتومبيل هاي قديمي و حتي با عمر متوسط از اين فيلترها بي بهره اند و يا نقص فني دارند و سوخت خود (بنزين يا گازوئيل) بدرستي نمي سوزانند. نتيجه اين امر، ورود ده ها تن دود همراه با گازهاي مضر و سرب معلق در هواست. در يك بامداد سرد زمستاني يا حتي پاييزي در يك شهر بزرگ، از دور به شهر نگاه كنيد: لايه اي از دود بر بالاي آن ايستاده است. در واقع، مردم اين گونه شهرها در لايه اي از هواي مسموم كننده و آلوده زندگي مي كنند، اما به آن عادت كرده اند.


مبلغ قابل پرداخت 9,100 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 241

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما