محل لوگو

مقاله نقش مواد غذایی در رشد و سلامت انسان


مقاله نقش مواد غذایی در رشد و سلامت انسان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات:92

نقش مواد غذایی در رشد و سلامت انسان

 

موادغذایی از ابتدای تولد انسان تا زمان مرگ عامل مهمی در زندگی وی می باشند . امروزه بدست آوردن ، تهیه کردن و مصرف نمودن غذا آنقدر واضح بوده که ممکن است کمتر فکر کرده باشيم که اين موادغذایی ترکیبات بسیار پیچيده شیمیایی هستند که ما از طریق آنها بیش از ۵۰ نوع ماده مغذی بدن را تأمين می کنیم .

تغذیه و مصرف موادغذایی از اساسی ترین نیازهای همه موجودات زنده و خصوصاً انسان است . همه موجودات زنده از کوچکترين تا بزرگترین آنها ، برای ادامه زندگی خود به مواد غذایی نیاز دارند . امروزه کاملاً مشخص است که میکروبها که ریزترین موجودات زنده هستند نیز برای ادامه حیات خود به مواد غذایی نیاز دارند و به همین لحاظ است که به مـواد غذایی هـجوم برده و از آنها استفاده می نمایند . تـغذیه صحیح باعث رشد انسان می­گردد که این اثر برای تمامی افراد جامعه و تمام سنین دیده می شود . اهمیت تغذیه در زمان­های نوزادی ، نوجوانی ، جوانی ، میانسالی ، سالمندی و دوران ویژه ای مانند حاملگی و شیردهی بر هیچکس پوشيده نیست . در اثر تغذیه صحیح است که سلامت افراد جامعه حفظ می شود و نتیجه مصرف مواد غذایی است که سلامت ، رشد و پویایی انسان را در پی دارد .

اصولاً غذا مفاهیم بسیار زیادی دارد . همانگونه که قبلاً گفته شد غذایی که ما مصرف می کنیم برای ادامه زندگی ما ضروری است . غذا باعث توليد انرژی می شود ، ماهیچه ها ، استخوانها ، مغز ، چشم ها ، مو ، اعصاب و تمام اجزای بدن ما را می سازد و اعمال آنها را تنظيم می کند . اما بعضی دانشمندان عقیده دارند . معنی غذا پیش از از تغذیه کردن بدن است . ما از غذاخوردن لذت می بریم ، غذا به انسان احساس شادمانی و امنیت می دهد ، برای برقراری رابطه با اطرافیان بکار می رود . در تعطیلات و مهمانی ها برای بیان خوشیهای انسان و نیز بعنوان نماد مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد . غذا بزرگترین مشغله دنیا است و بخش بزرگی از فعاليتها ، تجارت ها و کارمردم در جهان ، تهیه و تولید مواد غذایی است . همچنین انسان ها مقادیر زیادی از درآمد خود را صرف خرید موادغذایی می نمایند . در بعضی کشورها شغل بیش از (سه چهارم) مردم با تولید مواد غذایی مرتبط است . اما در همین کره خاکی میلیون ها نفر دچار گرسنگی هستند و نیاز به مواد غذایی دارند .

سـنگ نـوشتهای مـصریان قدیم حاکی از استفاده غذا برای درمان بسیاری از بیماریها اسـت . تـعدادی از دانشمندان باستان از جمله سقراط پزشک معروف یونانی در مورد غذاهای مناسب برای درمان بیماریها مطالبی نوشتـه اند . انسان در طول سالها و به تجربه یـادگرفته که چگـونگی بعضی مواد غذایی بـاعث پیشگیری از بروز بعضی بیماریها می شوند و بعضی از آنها برای تعدادی از بیماریها خطرناک هـستند . الـبته هـمزمان بـا این تجربیات خرقه های غذایی زیادی نیز شکل گرفته که امروزه هنوز بعضی از آنها دیده می شود .

اما بطور کلی غذا سه نقش مهم را در بدن اسنان ایفاء می کند :

الف - باعث تولید انرژی می شود .

ب - باعث ترمیم بافتهای بدن می شود .

ج - موجب تنظیم فرآیندها و فعل و انفعالات بدن می گردد .

مواد غذایی از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده اند که هر کدام از آنها یک یا بیشتر از این نقشها را در بدن انجام می دهند . بطور کلی ترکیبات شیمیایی موجود در غذاها که موادمغذی نام دارند شامل گروههای زیر هستند :

۱‐ کربو هیدرات­ها

۲- چربی ها

۳- پروتئین ها

۴- مواد معدنی

۵- ویتامین ها

۶- آب

هر یک از مواد غذایی ممکن است از یک یا چند تا از این موادمغذی تشکیل شده باشند . بعنوان مثال در شیرکلیه این موادغذایی به نسبتهای مشخص وجود دارند . بطور کلی هر یک از این موادمغذی در یک سری از مواد غذایی وجود دارند و ممکن است در بعضی موادغذایی دیگر وجود نداشته باشند .

بـرای رسـیدن به یک تغذیه صحـیح ، انـسان باید از مـواد غذایی متنوع استفاده کند یعنی در غذای انسان باید همه این ترکیبات وجود داشته باشند . اگر رژیم غذایی انسان بـه گونه ای باشد که فقط از تعدادی از موادغذایی استفاده نماید بدیهی است که نمی تواند بعضی از این مواد مغذی را دریافت کند و در نتیجه ممکن است به بیماری مربوط به کمبود یا زیادی مصرف مواد مغذی مبتلا شود به عباری به سوء تغذیه مبتلا گردد .

سوء تغذیه عبارتست از مختل شدن سلامت انسان در نتیجه کمبود یا زیادی مصرف مواد مغذی , سوء تغدیه شامل کم خوری و پرخوری است . همانگونه که می بنیم سوء تغذیه فقط در نتیجه کم­مصرف ­نمودن غذا نیست ، بلکه مصرف زیاد موادغذایی نیز می­تواند به سوء تغذیه منجر شود . یعنی در اینحالت بدن مقدار زیادی کالری و یک یا چند ماده مغذی دریافت کرده که به آن پرخوری گویند . بعنوان مثال اگر مصرف ویتامین A زیاد باشد مسمومیت ویتامین A ممکن است بوجود آید .

اما حالا ببینیم هر یک از این موادمغذی کدامیک از نقشهای سه گانه را بعهده دارند .

 

۱‐ کربو هیدارت ها


مبلغ قابل پرداخت 14,100 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 268

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما