محل لوگو

مقاله درباره بهشت و جهنم


مقاله درباره بهشت و جهنم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات:17

بهشت و جهنم

یکیاز بحثهای مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله وجود کنونی آنها است و از زمانهایدیرینه، این مسأله مطرح شده است این بحث در حالی که جنبه کلامی و عقیدتیدارد، بحث تفسیری و قرآنی نیز هست، یعنی به این مسأله، هم از دریچه دلائلعقلی می‏توان نگریست و هم از دریچه تفسیری، و با مراجعه به کتب کلامی روشنمی‏شود که اکثریت دانشمندان اسلامی وجود کنونی آن را پذیرفته و معتقدند کههر دو، هم اکنون آفریده شده‏اند.

محدثو متکلم عالیقدر «شیخ صدوق» در این باره می‏گوید: اعتقاد ما درباره بهشت ودوزخ این است که آن دو آفریده شده‏اند و پیامبر (ص) به هنگام معراج واردبهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده نمود. (1)

شیخ بزرگوار مرحوم «مفید» در «اوائل المقالات» به نقل اقوال پرداخته و چنین می‏گوید :

بهشتو دوزخ هم اکنون آفریده شده‏ اند و روایات آن را تأیید و اهل شرع بر آناتفاق نظر دارند ولی اکثریت معتزله و خوارج و گروهی از زیدیه می‏گویندآفرینش کنونی آنها امری ممکن است ولی دلیل بر وجود کنونی آن در دست نیستدر حالی که «ابو هاشم جبائی» وجود فعلی آنها را محال دانسته و معتقد استپیش از برپائی قیامت بهشت و دوزخ آفریده نمی‏شوند. (2)

علامه حلی در «کشف المراد» اقوال متکلمان را به نحو یاد شده نقل کرده و «قاضی عبد الجبار» را از اندیشه با ابوهاشم یکسان می‏داند. (3)

«تفتازانی» در شرح مقاصد می‏گوید: اکثریت مسلمانان براینند که بهشت و دوزخ هم اکنونآفریده شده‏اند جز «ابوهاشم» و «عبد الجبار» و پیروان آنها که با ایننظریه مخالفت کرده‏اند . (4)

و گاهی در میان علماء شیعه اندیشه مخلوق نبودن بهشت و دوزخ به مرحوم سید رضی (ت/359، م /406) و زرارة بن اعین(5)نسبت داده شده است ولی برخی مانند «سید شبر» در صحت نسبت یاد شده به سید رضی تشکیک نموده‏اند . (6)

ولی با مراجعه به تفسیر رضی که متأسفانه از آن فقط یک جلد منتشر شده است، صحت نسبت روشن می‏شود. (7)

باتوجه به آنچه که مرحوم مفید در «اوائل المقالات» نقل کرده است، روشنمی‏شود که درباره آفرینش کنونی بهشت و دوزخ سه نظریه در میان متکلماناسلامی وجود داشته است.

1 ـ بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده‏ اند و اکثریت مسلمانان این نظریه را پذیرفته ‏اند .

2 ـ آفرینش هر دو در شرائط کنونی امری است ممکن ولی دلیل بر تحقق فعلی آن دردست نیست و این نظریه مربوط به معتزله و خوارج و گروهی از زیدیه است.

3 ـ آفرینش بهشت و دوزخ در وضع کنونی امری غیر ممکن است و این نظریه مربوط به «ابوهاشم» و «قاضی عبد الجبار» می‏باشد.


مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 305

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما