لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات:17
بهشت و جهنم
یکیاز بحثهای مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله وجود کنونی آنها است و از زمانهایدیرینه، این مسأله مطرح شده است این بحث در حالی که جنبه کلامی و عقیدتیدارد، بحث تفسیری و قرآنی نیز هست، یعنی به این مسأله، هم از دریچه دلائلعقلی میتوان نگریست و هم از دریچه تفسیری، و با مراجعه به کتب کلامی روشنمیشود که اکثریت دانشمندان اسلامی وجود کنونی آن را پذیرفته و معتقدند کههر دو، هم اکنون آفریده شدهاند.
محدثو متکلم عالیقدر «شیخ صدوق» در این باره میگوید: اعتقاد ما درباره بهشت ودوزخ این است که آن دو آفریده شدهاند و پیامبر (ص) به هنگام معراج واردبهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده نمود. (1)
شیخ بزرگوار مرحوم «مفید» در «اوائل المقالات» به نقل اقوال پرداخته و چنین میگوید :
بهشتو دوزخ هم اکنون آفریده شده اند و روایات آن را تأیید و اهل شرع بر آناتفاق نظر دارند ولی اکثریت معتزله و خوارج و گروهی از زیدیه میگویندآفرینش کنونی آنها امری ممکن است ولی دلیل بر وجود کنونی آن در دست نیستدر حالی که «ابو هاشم جبائی» وجود فعلی آنها را محال دانسته و معتقد استپیش از برپائی قیامت بهشت و دوزخ آفریده نمیشوند. (2)
علامه حلی در «کشف المراد» اقوال متکلمان را به نحو یاد شده نقل کرده و «قاضی عبد الجبار» را از اندیشه با ابوهاشم یکسان میداند. (3)
«تفتازانی» در شرح مقاصد میگوید: اکثریت مسلمانان براینند که بهشت و دوزخ هم اکنونآفریده شدهاند جز «ابوهاشم» و «عبد الجبار» و پیروان آنها که با ایننظریه مخالفت کردهاند . (4)
و گاهی در میان علماء شیعه اندیشه مخلوق نبودن بهشت و دوزخ به مرحوم سید رضی (ت/359، م /406) و زرارة بن اعین(5)نسبت داده شده است ولی برخی مانند «سید شبر» در صحت نسبت یاد شده به سید رضی تشکیک نمودهاند . (6)
ولی با مراجعه به تفسیر رضی که متأسفانه از آن فقط یک جلد منتشر شده است، صحت نسبت روشن میشود. (7)
باتوجه به آنچه که مرحوم مفید در «اوائل المقالات» نقل کرده است، روشنمیشود که درباره آفرینش کنونی بهشت و دوزخ سه نظریه در میان متکلماناسلامی وجود داشته است.
1 ـ بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده اند و اکثریت مسلمانان این نظریه را پذیرفته اند .
2 ـ آفرینش هر دو در شرائط کنونی امری است ممکن ولی دلیل بر تحقق فعلی آن دردست نیست و این نظریه مربوط به معتزله و خوارج و گروهی از زیدیه است.
3 ـ آفرینش بهشت و دوزخ در وضع کنونی امری غیر ممکن است و این نظریه مربوط به «ابوهاشم» و «قاضی عبد الجبار» میباشد.
مبلغ قابل پرداخت 9,500 تومان
برچسب های مهم