محل لوگو

مقاله حقانیت امام علی


مقاله حقانیت امام علی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات:43

منابع و ماخذ:

1-قران کريم

2-ولايت و امامت شهيد مطهري

3-چهل حديث تاليف محمود شريفي

4-جاذبه و دافعه علي(ع) اثر دکتر شهيد مطهري

5-نهج البلاغه امام علي (ع)

مقدمه

هر ملتي همواره سعي مي‏كند زيبائيهاي تاريخ خويش را بيرون بكشد وارائه دهد وحتي الامكان روي زشتيهاي تاريخ خود را مي‏پوشاند . حوادث‏غرورآميز تاريخ يكآيين و يا يك مسلك نشانه‏اي از اصالت و حقانيت آن‏تلقي مي‏شود و رغبتها رابدان مي‏افزايد ، و اما حوادث نامطلوب تاريخ آن‏سبب ترديد در اصالت آن مي‏گرددو نشانه‏اي از ضعف نيروي خلاقه آن تلقي مي‏شود . بحث در خلافت و امامت و حوادثناگوار صدر اسلام و تكرار زيادآن جريانهاي نامطلوب مخصوصا در عصر حاضر كه نسلجديد از نظر ديني دچاربحران روحي است از ايمان و شور و علاقه آنها به اسلاممي‏كاهد . در گذشته‏ممكن بود كه اين بحثها اثر مطلوب داشته باشد و توجهات رااز يك شاخه‏اسلامي به سوي شاخه ديگر آن معطوف سازد ، ولي در عصر حاضر بازگوكردن وارائه دادن آنها افكار را نسبت به اصل و ريشه سست و متزلزل مي‏كند . چراديگران همواره در صدد كتمان زشتيهاي تاريخ خويش مي‏باشند و ما مسلمانان بر عكس همه سعيمان اينست كه آنها را بازگو كنيم و احيانابزرگتر ازآنچه بوده جلوه دهيم ؟ !

خداوند هيچ قوم و ملتي را به سيرت فرشتگان منزه ازگناه نيافريده است . تفاوت تاريخ ملل و اقوام و كيشها و آئينها از نظرزيبائي و زشتي در اين نيست كه يكيسراسر زيبائي است و ديگري سراسر زشتي‏
، بلكه در نسبت ميان زيبائيها و زشتيهااست . قرآن كريم اين حقيقت را كه بشر مجموعه‏اي است از زشتي و زيبائي به‏صورت لطيفي بيان كرده است . خلاصه‏اش اينست كه خداوند به فرشتگان اعلام‏مي‏كند كه ي‏خواهم " جانشين " ( آدم ) بيافرينم . فرشتگان كه تنهاتيرگيهاي وجود اين موجود را مي‏شناختند با تعجب حكمت اين كار را خواستارشدند . در پاسخ آنها گفته شد من در وجود اين موجود چيزها از روشني وزيبائيسراغ دارم كه شما نمي‏دانيد .[1]

مردي يهودي براي اينكه اميرالمؤمنين علي عليه‏السلام را به حوادث‏نامطلوبي كهدر صدر اسلام بر سر خلافت در ميان مسلمين رخ داد سر كوفت دهدگفت:

مادفنتم نبيكم حتي اختلفتم فيههنوز پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه درباره‏اشاختلاف كرديد . و چه زيبا پاسخ گفت علي . فرمود : « انما اختلفنا عنه لافيه و لكنكم ما جفت ارجلكم من البحر حتي قلتم‏لنبيكم اجعل لنا الها كما لهمآلهة فقال انكم قوم تجهلون » .
تو اشتباه مي‏كني ، ما درباره خود پيامبرماناختلاف نكرديم ، اختلاف مادر باره دستوري بود كه از پيامبر ما رسيده است كهآيا چنين است يا چنان‏ . اما شما هنوز پايتان از دريا خشك نشده بود كه بهپيامبر خود گفتيدبراي ما مانند اين بت پرستان بتي بساز ، و پيامبرتان گفتهمانا شماقومي هستيد كه ناداني مي‏كنيد[2]يعني اختلاف ما با قبول توحيد و نبوت بود . اختلاف ما اين شكل راداشت كه آياآنكه به حكم اسلام و قرآن بايد جانشين پيامبر شود شخص معين‏و پيش بيني شده است و يا شخصي كه خود مردم او را به عنوان جانشيني‏انتخاب و تعيين مي‏كنند ؟اما شما يهوديان در حال حيات پيامبرتان مطلبي‏را پيش كشيديد كه از ريشه ضد بادين شما و تعليمات پيامبر شما بود .

در اين مقاله ما در مورد حديث غدير خم که يکي از احاديث مربوط امامت و ولايت علي (ع) مي باشد مطالبي را جمع اوري و مورد بررسي قرار داده ايم از مهم ترين منابع که استفاده کرديم کتاب امامت وولايت دکتر شهيد مطهري و کتاب چهل حديث مي باشد.

1ـ سند حديث غدير

حديث غدير از مشهورترين و بلند آوازه ترين احاديث نبوى است، كه بسيارى از محدثان و عالمان بر استوارى بلكه تواتر آن تأكيد كرده اند

علاّمه امينى حديث غدير را ازصدوده تن از صحابيان گزارش كرده است و آنگاه در پايان تأكيد كرده است كه گزارش او تمام آن چيزى نيست كه وجود دارد.

يكي ديگر از ادله‏ايكه شيعه ذكر كرده‏اند حديث غدير است . [ خواجه‏نصير ] مي‏گويد : و لحديثالغدير المتواتر حديث غديري كه متواتر است . " متواتر " اصطلاحي است در علمحديث ، مي‏گويند خبر واحد و خبر متواتر. مقصود از خبر واحد اين نيست كه ناقلآن يك نفر باشد بلكه يعني خبري‏كه نقل آن در حدي است كه مفيد يقين نيست خواهناقل يك نفر باشد و خواه‏ده نفر باشند . مثلا شخصي نقل مي‏كند كه من فلان خبررا از راديو شنيدم . شما گمان پيدا مي‏كنيد كه اين سخن راست باشد اما هنوز منتظريد كه ديگران چه مي‏گويند . از يك نفر ديگر هم مي‏شنويد ، گمانتان قويتر مي‏شود . بعدمي‏بينيد كه افرادزيادي همين حرف را مي‏زنند . نمي‏توانيد احتمال بدهيد كه‏همه اينها خواسته‏انددروغ بگويند . حتي بايد [ تعداد ناقلان ] در حدي باشدكه تباني بر دروغ هم درآن درست نباشد چون در يك حدي ممكن است افرادبشر تباني كنند ولي اگر از آن حدبيشتر باشد تباني امكان ندارد . تواتريعني [ مقدار نقل خبر ] فوق تباني باشد . مثلا در همين مثالي كه عرض كردم‏ممكن است ده نفر با همديگر تباني كنند كهبگويند ما فلان خبر را از راديوشنيديم . تا دويست نفر ممكن است تباني كنند وليگاهي قضيه به حدي مي‏رسدكه اصلا نمي‏شود احتمال داد كه تباني باشد . مثلا شمامي‏رويد به جنوب تهران‏مي‏بينيد شخصي مي‏گويد راديو چنين چيزي گفته . بعدمي‏رويد شر ق تهران‏مي‏بينيد افرادي آن خبر را نقل مي‏كنند . بعد مي‏رويد غربتهران همينطورنمي‏توانيد احتمال بدهيد كه همه اينها با يكديگر تبانيكرده‏اند . اين رامي‏گويند تواتر . شيعه مدعي است كه نقل خبر غدير در حدي استكه مااحتمال تباني هم در آن نمي‏توانيم بدهيم و بگوئيم مثل چهل نفر از صحابه‏پيغمبر تباني كردند بر يك دروغ ، خصوصا كه بسياري از ناقلان اين خبر جزءدشمنان علي ( ع ) بوده يا از طرفداران ايشان شمرده نشده‏اند . اگر ناقلان‏فقط از تيپ سلمان و ابوذر و مقداد يعني همانها كه دور علي مي‏چرخيدندبودند، مي‏شود احتمال داد كه اينها علاقه مفرطي به علي ( ع ) داشتند و باتباني چنينحرفي زده‏اند . در حاليكه اين خبر را كساني نقل كرده‏اند كه‏علاقه‏اي به علي (ع) نشان نداده‏اند . امثال ملا علي قوشچي مي‏گويند اين خبروا است و به حد تواتر نرسيده است ، ولي شيعيان ي‏گويند خير ، خبر واحدنيست [ ومتواتر است ] ،

[1] و اذا قال ربك للملائكة انی جاعل فی الارض خليفة ، قالوا ا تجعل‏فيها من يفسدفيها و يسفك الدماء و نحن نسبح بحمدك و نقدس لك ، قال‏انی اعلم ما لا تعلمون>> البقره

[2] نهج البلاغه ، حكمت . 317


مبلغ قابل پرداخت 14,300 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 332

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما